PEĆINSKO SLIKARSTVO
- MOTIVI I SIMBOLI
UVOD
’’Praistorijska
umetnost na steni predstavlja do sada najveće svedočanstvo o umetničkim,
spoznajnim i kulturnim počecima čovečanstva... Trebalo bi, pre svega, odbaciti
predrasude o poreklu ove umetnosti. Ona se nije iznenada pojavila, već se
postepeno razvijala, sa kognitivnim sazrevanjem ljudske vrste. U vreme kada se
čuvena pećinska umetnost pojavila u Francuskoj i Španiji, već je duga umetnička
tradicija postojala u južnoj Africi, Levantu, istočnoj Evropi, Indiji,
Australiji i, bez sumnje, u mnogim drugim zemljama u kojima ona još nije
dovoljno istražena’’. (Bednarik G. Robert, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz).
Do
danas je u preko 120 zemalja širom sveta pronađeno ukupno preko 500 lokacija sa
praistorijskim slikama ili gravurama na steni. Uglavnom se radi o plitkim ili
dubokim pećinama, pošto su dela koja su rađena na otvorenim stenama relativno
brzo propadala, usled dejstva prirodnih sila.
Najranija
pećinska umetnost za koju se zna nastala je pre oko 200-300.000 godina, u
Indiji, u prebivalištima prvih ljudi. Pre 250-300.000 ljudi stvaraju umetnost u
pećinama današnjeg Izraela. U Evropi su se slična dela pojavila pre oko 150.000
godina. Kasnije nastaju umetnička dela u
Sibiru, Australiji, u obe Amerike...
Tadašnji ljudi su već imali jezik, koji im je omogućavao savršenu komunikaciju.
U to doba čovek se već, osim po kopnu, veoma uspešno kreće i po vodama (ima
dokaza o plovidbama morima i okeanima, dugim i do 180 km).
Tokom
paleolita ljudi su naseljavali uglavnom samo pliće pećine ili ulazne delove
dubokih pećina – tj. samo oni prostori u koje je dopiralo dnevno svetlo služili
su im kao stanište za svakodnevni život. Duboke pećine, međutim, zbog uslova
koje u njima vladaju (nedostatak dnevne svetlosti i prisustvo visokog nivoa
ugljendioksida), nisu bile pogodne za dugi boravak ljudi, nego su uglavnom
predstavljale svetilišta.
’’Sposobnost
da izrazi, simbolizuje imaginarni svet kroz upotrebu veoma različitih sistema
simboličkih normi, odražava jedinstvenost kulturnih karakteristika ljudskih
zajednica i specifičnost njihovih jezika, običaja, verovanja, mitova i
bogova.’’ (Vialu Deni, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz).
PEĆINSKO SLIKARSTVO - MOTIVI I SIMBOLI
Fascinantno
je da, uprkos ponekad ogromnoj geografskoj udaljenosti, postoji kulturna
ujednačenost koja je karakterisala sve ljudske zajednice tokom praistorije.
Razdvojeni ponekad i hiljadama kilometara i odvojeni okeanima, ljudi su u istim
periodima u praistoriji imali iste umetničke domete, koristili su potpuno iste
materijale i tehnike, imali vrlo slične ili čak identične simbole i teme...
Tumačenju
ovih činjenica veliki doprinos dali su antropolog Doson
i arheolog Luis-Viliams.
Luis-Viliams je izučavao pojavu koju je nazvao ’’neurološki most sa kamenim
dobom’’, a odnosi se na zapadanje u
trans, koji se događa ljudima ako se izlože dejstvu ugljen-dioksida u
koncentracijama koje odgovaraju onima iz pećina. Izvođeni su eksperimenti u
laboratorijskim uslovima, na dobrovoljcima, i rezultati su pokazali da duže
udisanje određenih količina ugljen-dioksida dovodi do promena u ponašanju i
opažanju, i to skoro identičnih onima koje se javljaju pod dejstvom drugih
vrsta jakih stimulacija čula i nervnog sistema (psihoaktivne supstance, muzika,
bol, stalno ponavljanje pokreta, duga izolovanost, dugi post).
Pri
dužem dejstvu ugljen-dioksida, primetne su tri faze reakcija: prvo se čoveku
priviđaju tačke, cik-cak linije, spirale, ukrštene linije i mnogi drugi oblici
(isti kao oni koji su nacrtani na zidovima mnogih pećina). U drugoj fazi se
linije pretvaraju u oblike (npr. cik-cak linije se opažaju kao zmije). U trećoj, najdubljoj fazi, dolazi
intenzivnih halucinacija, osoba se oseća kao da je nešto uvlači u mračni
vrtlog, vidi oko sebe čudovišna bića ili džinovske životinje i oseća spajanje
svoga duha i tela s njima.
’’Skoro
sva praistorijska umetnost fokusirana je na tri osnovne teme: Seks, hrana i teritorija. Glavne ljudske
preokupacije nisu se promenile ni do danas.’’ (Anati Emanuel, UNESCO Glasnik,
br 4, 1998, Pariz).
Ni u jednoj do sada otkrivenoj oslikanoj
paleolitskoj pećini, nema ni jedne eksplicitne predstave parenja (ni ljudi ni
životinja). Čak je primetno da je
većina životinja prikazana bespolno, ili su polni organi prikazani kao jedva
primetne naznake, mada se mužjaci od ženki lako mogu razlikovati - prema obliku
rogova ili masi tela i leđnim linijama.
Međutim,
česti su prikazi vulve kao organa rođenja ili organa iz kog ističe krv. Izgleda
da su ženski znakovi i rane, zapravo jedan isti znak, tj. uzajamno zamenjivi
simboli, a tumači se i da su rana i koplje u njoj zapravo prikaz seksualnog
čina, (napr: predstava malog bizona iz pećine Bernifal, koji na vratu ima
ovalni znak sa dva paralelna štapića, tumači se kao znak i za ranu i za
vulvu).
Muški
i ženski simboli su nađeni u svim oslikanim pećinama, u velikom broju, i to
uvek u parovima, ili pak kao skupine muških ženskih odnosno simbola. Nakon
višedecenijskog izučavanja, statističkih i kompjuterskih provera, pokazalo se
da se skupnine muških simbola mnogo češće nalaze u delovima pećina koji su bliže
ulazu, dok su ženski simboli grupisani u dubljim delovima pećina, naročito u
pukotinama i dubokim usecima zidnih površina ili poprečnim prolazima koji
povezuju dve pećinske prostorije. Zajedno prikazani muški i ženski simboli su,
skoro bez izuzetka, u središnjim i najširim prostorijama pećina.
Simbolika
ulaza u pećinu i same pećine je jasna -
to su vulva i materica, prostor u kome pleme boravi zaštićeno od
spoljašnjih uslova, tu je bezbedno, toplo, mračno, odatle se izlazi u spoljni
svet. Ta jasna paralela sa trudnoćom i rađanjem, potvrđena je i time što neke
od današnjih plemenskih zajednica, na ulazima u svoje pećine iscrtavaju znak za
vulvu/ranu, identičan onima iz praistorije.
Tema
’’mužjak-ženka’’ u praistorijskoj pećinskoj umetnosti retko je prikazivana na
prvoj ravni tj. kao prikaz parova mužjaka i ženki iste vrste, nego je najčešći,
i u svim pećinama primetan, dominantni patern muški +ženski princip. Ponavljaju
se uvek iste kombinacije životinja M
(konj) + F (bizon i/ili tur), odnosno po
formuli : B ženka B mužjak + A ženka A
mužjak.
’’Bizon
i konj su simboli kojih smisao nesumnjivo prevazilazi same grafičke oblike, pa
bismo stoga teško mogli ukrašenim pećinama osporiti značenje svetišta u širem
smislu’’. (Leroi-Gourhan André, Religije prethistorije, Naprijed, Zagreb,
1968.).
Jedan od veoma čestih
simbola koji se pojavljuju u mnogim pećinama su šake. Uglavnom se ne radi o
crtežu, nego o otisku realnih ljudskih ruku, u pozitivu ili negativu. Pozitivi
su realizovani crvenim okerom, jednostavnim naslanjanjem ruke namazane bojom na
površinu zida pećine. Negativ ruke je dobijan tako što su oko ruke prislonjene
na zid nanosili tečnu boju, u sitnim kapljicama, raspršenim pomoću šupljih
duvaljki. Šaka se takođe smatra ženskim simbolom, a u većini pećina se nalaze
otisci šaka za koje su forenzičari utvrdili da su premale da bi bile muške
ruke.
Ni u
jednom slučaju praistorijskog slikarstva nema prikaza biljnog sveta ni pejzaža
– pa iako je to bitan deo životne sredine ljudi i životinja, i ljudima značajan
izvor hrane (a biljojedima i jedini), nema prikaza ni jedne voćke, cveta,
biljke ni drveta. Možda ih nisu smatrali živim bićima.
’’Smatra
se da je početak umetnosti povezan s razvitkom nekoliko drugih važnih ljudskih
sposobnosti, kao što su stvaranje apstraktnih pojmova, stvaranje simbola,
komuniciranje na najvišem nivou i razvijanje svesti o sebi.’’ (Bednarik
G.Robert, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz).
Iako
se određeni broj predstava i simbola ponavlja u svim pećinama, pa čak i po
paternu koji je obrađen i dokazan i statistički, naučnici se ne slažu u
tumačenju tih rezultata.
U pećinskom slikarstvu ne postoji
nijedna scena sa predstavom sukoba među ljudima - ima ukupno četiri predstave ljudskih figura koje se
tumače kao muškarac ranjen kopljem, (iz tri pećine). Uprkos tome, neki objašnjavaju izbor
prikazanih životinja, njihov broj i raspored kao prikaz cikličnih migracija
stada biljojeda, koje su automatski uslovljavale i kretanje ljudi (i drugih
lovaca: velikih mačaka, hijena, medveda...), a sa time povezano i napuštanje
jednih i osvajanje drugih teritorija.
Za
jedne, slike na zidovima pećina su isticanje muško-ženskog principa koji daje
život i koji leži u osnovi svega u prirodi. Za druge, predstave životinja i
’’šamana’’(bića koja su pola ljudi a pola životinje) i njihov raspored po
površinama na kojima su naslikani, samo su odraz slike svemira koji su
praistorijski ljudi redovno posmatrali i bili njima toliko opčinjeni, da
su tu sliku simbolički prenosili na
površine svojih pećinskih svetilišta.
Postoji
i mišljenje po kojoj legenda o Minotauru i lavirintu ustvari govori o čuvanju i
prenošenju sećanja na vremena kada su davni preci autora te legende gledali
džinovske bikove u pećinama.
’’Kada
posetilac uđe u pećinu ima osećaj neograničenog prostora, lakše ili teže
pristupačnog, neki delovi su ogromni i impresivni kao katedrale, a do drugih se
može samo puzeći. Prirodna svojstva ovih lokaliteta ili pećina utiču na
raspored zidnog slikarstva i doprinose njegovom simboličnom značenju’’. (Vialu
Deni, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz).
IZRADA SLIKA NA
ZIDOVIMA PEĆINA
Već
od gornjeg paleolita, ljudi su pronalazili i obrađivali sirovine i pravili boje
- pre svega različite nijanse crvene, ali i mnoge druge boje, od žute do
ljubičaste, preko crne, sive, braon... Smatra se da je crveni oker simbolizovao
krv, odnosno život, i zato je služio ne samo kao boja za pećinske slike, nego i
za bojenje tela živih ljudi, kao i za bojenje tela pokojnika i grobova u koje
su polagani.
Za
slikanje i bojenje koristili su uglavnom prirodne pigmente (oksidne i
zemljane), koje su mešali sa različitim materijama (glina, životinske masnoće,
a u par primera dokazano je i prisustvo ljudske krvi), kako bi dobili pastuoznu
strukturu. Za nanošenje boje na povšine zidova koristili su četkice od dlaka
ili biljnih vlakana, jastučiće od životinske kože, loptice krzna, mahovine, kao
i duvaljke od trske ili šupljih ptičijih kostiju. Iscrtavanje osnovne linije
uglavnom je rađeno ugljenom. Osnovna linija je ponekad urezivana (gravirana),
usecana ili uklesivana na kamenu površinu. U nekim pećinama se slike nalaze na
visinama koje bitno prevazilaze ljudsku visinu, što ukazuje na to da su morali
da prave neke skele. Slikali su uz svetlost lampi koje su mogle da gore i po
nekoliko sati, a pravili su ih tako što su prvo u krečnjačkoj steni napravili
udubljenje, u koje su zatim stavljali životinjsku mast i filter biljnog
porekla. Veruje se da su, zbog talenta i veštine i velikog značaja oslikavanja
svetih mesta, slikari imali važno mesto u svojoj zajednici.
Najnovije
analize su pokazale da su u nekim Australijskim pećinama bojeni slojevi sastavljeni
od čak 40 različitih nanosa, nastajalih tokom veoma dugog vremenskog perioda.
Ne zna se da li su to bila ritualna slikanja iz generacije u generaciju ili se
radilo o restauraciji oštećenja na slikama.
’’A
ono što u pećinama zadivljuje jest
upravo dostojanstvo likovnog ukrasa što su ga paleolitski ljudi otisnuli u
pokretu kamena i na tisuće svjedočanstava o poštovanju što su ga ukazivali tim
djelima, u čemu se znatno razlikuju od mnogih kasnijih potpisnika’’.
(Leroi-Gourhan André...)
OBREDI I VEROVANJA
’’Kao
prvo, veoma je teško definirati vjerski fenomen čak i kod postojećih društava
na osnovu samih materijalnih svjedočanstava. Drugi razlog leži u prirodi samih
izvora koji su tako oskudni i krnji da u većini slučajeva mogu imati nekoliko
prihvatljivih objašnjenja. (André Leroi-Gourhan...)
U
mnogim epohama se verovalo u ljude-medijume, zaposednute natprirodnim silama,
koje preko njih šalju poruke ostalim ljudima (i danas postoje ljudske zajednice
u kojima takva verovanja i dalje traju). Magija je najverovatnije postojala već
u paleolitu, ali se ne zna da li su prikazi na zidovima i predmeti nađeni u
pećinama vezani za magijski ili svakodnevni život. Da li su slike uspomena na
neki važan lovački uspeh, prikaz svakodnevice
ili molitva bogovima?
O
obredima u doba paleolita se danas ne zna mnogo, bar ne sa sigurnošću, jer nema
materijalnih ostataka, pošto se radilo o verovanjima i idejama, o glasovima i
kretnjama... Tvrdnje nekih naučnika i za paleolit vezuju šamanizam - postojanje
iscelitelja koji leče bolesne obraćanjem duhovima zaštitnicima, silama iz sveta
božanskih moći, koristeći magijske predmete i rituale. U mnogim pećinama se
vide prikazi bića koja su delom ljudi a delom životinje, i one se uglavnom
tumače kao prikazi šamana, iscelitelja, prvosveštenika, čuvara svetinje.
’’To
je čarobnjak, vrač, šaman, ili poglavica,… i koji je zadužen ne samo za čuvanje
takve kolekcije, već i za tumačenje smisla i funkcije svakoga pojedinog
predmeta iz te kolekcije.’’ (Koščević Želimir, Muzej u prošlosti i sadašnjosti,
Muzejski dokumentacioni centar, Zagreb, 1977.)
U
nekoliko pećina su, na stvrdnutom sloju gline na podu, ostali tragovi peta
mladih ljudi (ni odraslih - ni dece). Pravac prostiranja i dubina otisaka
ukazuju na to da su, izgleda, sve vreme išli na petama i da su izlazili
hodajući natraške. U nedostatku preciznijeg objašnjenja, naučnici su ovo
protumačili kao obred inicijacije mladića, kojim rukovode šamani. U mnogim
pećinama u prednjim galerijama nađeni su otisci mnogobrojnih ljudi, a u najdubljim
prostorima otisci samo po jednih do dva para nogu. To se tumači kao postojanje
odvojenih prostora za sve vernike i prostora za posvećene,
’’prvosveštenike’’.
’’Gotovo
je nemoguće zamišljati prethistorijskog čovjeka bez donošenja vrijednosnih
sudova, ne učinivši ga poshumnim nasljednikom misli čovjeka XX stoljeća’’...
Zato se događa da, idući od djela do djela, pračovjek menja svoj vjerski lik:
čas je to krvožedni vrač ili pobožni skupljač lubanja predaka, čas pohotni plesač ili pak skeptični
filozof, već prema zamisli pisca’’.
(Leroi-Gourhan André...)
OTKRIĆE I PRVA TUMAČENJA PALEOLITSKE UMETNOSTI
Mnoge od oslikanih pećina su bile poznate vekovima,
ali su sve do početka XX veka, te slike
smatrane delima ljudi naše ere. U dve lakodostupne ogromne pećine u Pirinejima
(Niaux i Mas d’Azil) tokom više vekova desetine generacija posetilaca
razgledalo je slike za koje se verovalo da su naslikane u doba Starog Rima.
Marselino
Sans de la Sautuola, španski plemić koji je, 1879. godine, na svom imanju otkrio
pećinu Altamiru, objavio je otkriće uz izjavu
da veruje da se radi o slikarstvu praistorijskih ljudi. Taj stav je
naišao na protivljenje svih krugova javnosti, a neki su ga čak optuživali i za
falsifikat. Od ‘’običnog’’ sveta do
najpoznatijih arheologa toga doba, svi su ga ismevali, tvrdeći da praistorijski
ljudi nisu bili u stanju da proizvedu dela takvog umetničkog dometa.
’’Obuzeti
potrebom da od paleolitskih ljudi načine mračne primitivce, autori su ispleli
mnoštvo legendi preuzetih i australijskih i papuanskih običaja, a i ti su
filtrirani mozgom zapadnjaka koji prilično bijedno zamišlja ljudske vrednote
kad nisu sazdane od naših intelektualnih tananosti.’’ (Leroi-Gourhan André...
Prva
oslikana paleolitska pećina, Chabot, otkrivena je 1878. godine, u Francuskoj. Ali tek od 1895. godine, pećinska
umetnost ulazi u istorije umetnosti, kroz dva osnovna oblika: pećinsko
slikarstvo i predmetna umetnost. Od 1900-te godine, zahvaljujući velikom
naučniku i stručnjaku za paleolit, francuskom katoličkom opatu Broju (Henri
Breuil, 1877-1961.), praistorijska umetnost postaje široko poznata, priznata i
vrednovana. Naučnici su se odmah podelili,
uglavnom na dve grupe – jedni su zastupali tezu o praistorijskom čoveku
bez religije, koji se umetnošću bavio ’’radi umetnosti’’, dok su drugi smatrali da se, poput nekih
današnjih plemena, bavio ’’magijskom umetnošću’’.
Tumačeći
zajedničko poreklo religije i umetnosti, naučnici su uglavnom pribegavali
etnografskom komparativizmu. Takva tumačenja su bila nekompletna, jer su
odvajala
čoveka-umetnika od čoveka-vernika, tj. prvi je prikazivao samo oblike, a
drugi samo bogove!
’’Ako
hoćemo prepustit riječi paleolitskom čovjeku, tad mu ne smijemo stavljati u
usta vještački govor sastavljen od australijskih, eskimskih ili bantu riječi
izgovorenih na evropsku. Prepušten svom vlastitom izrazu on doduše gubi na
rečitosti, ali zato postaje shvatljiviji i – što nije nimalo čudno –
inteligentniji.’’ (Leroi-Gourhan André...
U nekim naučnim krugovima se čak i do pre par
decenija smatralo da se praistorijska religija, kao rudimentarna, sastojala od
najnižih oblika duhovnosti – kao što su čaranja, oponašanja pokreta prilikom
lova/ribolova, posvetnih plesova, scena
koje asociraju na sparivanje i drugih sličnih aktivnosti, koje su im
pripisivane kao verovatne samo prema analogiji sa nekim magijskim radnjama
sačuvanim u plemenskim zajednicama koje i danas postoje. Dokazi ni za ni protiv
- ne postoje.
Čak
do poslednje decenije XX veka naučnici su imali prilično nipodaštavajući i
evropo-centristički odnos prema umetnosti paleolita - prihvatali su stav da je
i razvoj stilova u pećinskoj umetnosti išao ’’logičnim tokom’’ tj. da je u
najstarije doba umetnost bila najjednostavnija, rudimentarna, a da je sa
protokom vremena, kako se ’’približavala’’ našem dobu, bivala sve komplikovanija i savršenija.
Paleolitsko doba su delili na nekoliko epoha, koje su u razmatranje uzimale
uglavnom samo pećinsku umetnost na evropskom tlu, a i nazivi epoha su dati
prema mestima u Francuskoj, gde su pećine otkrivene. Prema toj podeli pećinsku
umetnost karakteriše nekoliko generalnih stilskih odrednica:
Napredno musterijansko doba (oko -50.000 godina) -
nema potvrde ni o jednom figurativnom delu; već su znali za oker... Šalpetronsko doba (- 35.00 godina) još
nema izrazitih figurativnih oblikovanja... Orinjaško doba (oko - 30.000 godina)
Apstraktne i vrlo rudimentarne slike, prikazuju glave ili telo životinja koje
je u većini slučajeva nemoguće identifikovati. Likovi pomešani sa prikazima
genitalija.
Gravetijansko doba (oko - 25.000 godina) Ljudski likovi su potpuno
stilizovani, likovi životinja rađeni sasvim jednostavnom tehnikom: na osnovnu
leđnu liniju nanošeni površni detalji karakteristični za tu životinjsku
vrstu. Solitrensko doba (oko - 20.000 do
15.000 godina) Ovladavanje tehnikom je potpuno, slike, skulpture i gravire
pokazuju zavidan kvalitet izrade, mada su tela sasvim neproporcionalna.
Madlensko doba (oko - 15.000
do 11.000 godina) Oblikovanje figura dostiže već vrlo visok stepen realizma,
životinjski likovi imaju prirodne proporcije, a pri bojenju tela dati su mnogi
detalji (dlake, runo, reljefnost tela...)
Mlađe Madlensko doba (oko -
10.000 godina) Likovi su izgubili i poslednje odlike prethodnih stilova,
životinje su prikazane tako realistično da vernost oblika i pokreta prosto
zapanjuju.
Otkriće pećina u Laskou, 1940. godine, u Dordonji, u
Francuskoj, njihova izuzetna umetnička vrednost, kao i starost nađenih crteža
(oko 17.000 godina) izazvalo je pravu pomamu za praistorijskom umetnošću.
Masovne posete turista Laskou dovele su do promene mikroklime u unutrašnjosti
pećina, povećana je vlažnost, nabujale su gljivice na površini slika i došlo je
njihovog oštećenja. Pećine Lasko su 1963. godine zatvorene za javnost, kako bi
se sprečile nenamerne i namerne štete
koje nanose posetioci. Godine 1983. napravljen je kompleks Lasko II, verna
kopija pećina, da bi se ljudima omogućilo da vide crteže, a bez opasnosti po
originale.
OTKRIĆE PEĆINE ŠOVE (CHAUVET) I NJEN ZNAČAJ
ZA TUMAČENJE UMETNOSTI PRAISTORIJSKOG ČOVEKA
Kao i mnoga
velika otkrića i ovo je bilo slučajno: Speleolog Žan-Mari Šove je, sa dvojicom
kolega, krajem 1994. godine ušao u novolociranu pećinu, na litici koja se
nadvija nad rekom Ardeš, pritokom Rone, na jugoistoku Francuske. Prvo su morali
da prošire ulaz, koji je bio zatrpan. Dugačkom stazom su se spustili u pećinu, i ušli u prvu u nizu
ogromnih galerija, na dubini od nekoliko desetina metara. Na zidovima su bile
naslikane mnogobrojne životinje: mamuti, konji, medvedi, nosorozi, lavovi,
leopardi, jeleni, bikovi... Slike prikazuju 13 različitih životinjskih vrsta,
od kojih su neke danas sasvim izumrle, a nekih više nema u Evropi.
Uskoro je
ova pećina postala svetski centar okupljanja stručnjaka koji se bave
arheologijom, istorijom umetnosti, i svim drugim naukama vezanim za proučavanje
čovekove prošlosti i kreativnosti. Ono što je otkriveno na zidovima pećine Šove
bacilo je novo svetlo na razumevanje čovekove kreativnosti, talenta, moći da
razume i doživi svet koji ga je okruživao, a naročito je uticalo na promenu
stava i naučnika i šire javnosti na to’’koliko dugo je čovek čovek - onaj koji misli i stvara’’.
Zapanjujuće
je bilo to što je, od više od 400 prikazanih životinja, nekoliko desetina
naslikano tako da je jasno da je autor vladao perspektivom - a do tada se
smatralo da je pravu perspektivu izrodila tek renesansna umetnost (iako je
nekih elementa bilo i ranije). Perspektiva se vidi na nekoliko slika, na
nekoliko različitih zidnih površina, izvedena kombinacijom linija ugljenom i
volumena postignutih bojama. Kvalitet crteža je ukazivao na izuzetni talenat
slikara (ili slikarke) i sigurnu ruku, na nekim mestima je umetnik koristio i
reljefnost zidne površine da ’’isturi’’ u prostor lopaticu medveda ili grbu
bivola. Medved je naslikan na nekoliko slika, veštim prikazima, ravnim čuvenim
Hokusaijevim crtežima u jednom potezu.
Neke od slika lavica su tako savršene i tako životne, da
izgledaju kao da će svakog momenta da se pokrenu (kao da su nastale u
Diznijevom studiju).
Naknadno je
utvrđeno da su sve slike radile samo dve osobe, i to u razmaku od oko tri
hiljade godina. Drugi slikar je poštovao dela prvog, slikao je na nezauzetim
površinama zidova. Na mnogim mestima, slike nisu rađene direktno na originalnoj
zidnoj površini, nego su autori ostrugali slojeve, dok nisu dobili površinu
kakvu su želeli.
Ukupna
dužina pećine je oko 280 m. U jednoj od
galerija, nađena je lobanja pećinskog medveda, na velikom otesanom kamenom
bloku, postavljenom u sredini prostorije.
U drugoj galeriji, na velikom stalaktitu falusoidnog
oblika, naslikana je donja polovina ženskog dela, sa upadljivom predstavom
vulve - iz jednog boka joj ’’izrasta’’ glava bizona, a iz drugog glava lavice. Na nekoliko mesta po zidovima
se nalaze i otisci ruku, crvenim okerom, u pozitivu i negativu.
Žan
Klot, glavni arheolog pećine i vodeći
svetski stručnjak za oblast pećinske umetnosti, izjavio je da procenjuje
starost slika pećine Šove na oko 29.000 godina. To je odmah izazvalo buru
protivljenja, nažalost uobičajenu, pa čak i među njegovim kolegama i
sunarodnicima (među kojima je najglasniji bio francuski arheolog Pol
Ban), koji su tvrdili da su slike suviše dobre da bi bile
starije od oko 15.000 godina. Klot je
uzorke dao na datovanje metodom Ugljenik C14.
Rezultati su pokazali da starije slike potiču iz perioda od pre
32-30.000, a mlađe od pre 27-26.000 godina. U međuvremenu je Pol Ban je
ponovo pokrenuo debatu o starosti slika iz Šovea, dovodeći u pitanje metode
kojima je prvi put utvrđena starost uzoraka, pa je novo datovanje urađeno
nedavno, jer je metoda bitno osavremenjena i daje preciznije podatke. To
datovanje je pokazalo da su slike još starije, tj. da su nastale pre 32.900
godina!
Dakle mnogo duže, nego što je iko mogao da zamisli, čovek je bio u stanju
da stvori umetnička dela ravna onima iz antike, renesanse, ili savremene
umetnosti! (Mnogo duže smo mi mi, nego
što to o sebi mislimo).
Ljudi koji se bave zaštitom baštine su ipak nešto naučili
iz svojih prethodnih grešaka:
1. Poseta publike
pećini Šove neće biti.
2. Čovečanstvu se ne sme uskratiti kontakt sa delima koja čine slavu
vrste kojoj pripadaju.
Zato se na vrhu litice koja se nadvija nad pećinom pravi čitav kompleks
zgrada, od kojih će neke imati naučno-istraživačku, a druge
edukativno-turističku namenu.
Planira se da centar Šove II bude otvoren 2014. godine. U
međuvremenu se rade istraživanja, programi preventivne konzervacije i upisa
ove jedinstvene pećine na UNESCO-vu
listu svetske kulturne baštine.
Neki od radova na centru Šove II su pri kraju.
Napravljena je identična kopija pećine i slika. Za oslikavanje pećine-replike,
korišćene su iste boje kao na originalu: samo ugljen i prirodni pigmenti. Kad
je završeno oslikavanje, slikari koji su radili replike uneli su baklju da
pogledaju slike pod istom svetlošću pod kojom su ih gledali i praistorijski
ljudi. I odjednom - pod treperavom
svetlošću vatre, naslikane životinje deluju kao da se kreću, i postaje jasno
zašto su neke od životinja naslikane sa
duplim, a poneke i sa trostrukim parom nogu.
Izgleda da su ljudi umeli da naprave prve pokretne slike
mnogo pre nego što je to ’’mogla’’ Lanterna
Magica.
’’Na intelektualnom planu, izgleda da je sposobnost homo sapiensa za umetničko stvaranje
urođena. Možda bi bilo bolje zameniti termin homo sapiens sa homo
intellectualis.’’ (Anati Emanuel,
UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz).
Zaključak
Ne znamo šta su za praistorijske ljude bile slike na
zidovima pećina, kao ni predmeti pronađeni u pećinama.
Ne
znamo, sa sigurnošću, ni ko su bili ljudi-medijumi, koji su imali pravo i
dužnost da komuniciraju sa božanstvima i da njihove poruke prenose ostalim
članovima zajednice, ni kako su birani ti čuvari pećina-svetilišta, da li su to
bili muškarci ili žene, ili i jedni i drugi,
ni koliko ih je bilo, ni kakvu odeću su nosili, ni kako su se kretali
kroz sveti prostor pećina, šta su govorili i pevali...
Ono
što izvesno znamo je da je, srećom, pećina Šove otkivena tek krajem XX veka, pa
je izbegla tužnu sudbinu nekih drugih, ranije otkrivenih, oslikanih pećina.
Znamo
i da je Šove ponovo pećina-svetinja, da je
nemerljivo važna za sve ljude koji žive u ‘’globalnom selu’’, i da će se
učenje o njenoj duhovnoj vrednosti, važnosti i novoj svetosti pažljivo i
dosledno prenositi na naredne generacije onako predano, kako su to radili i
praistorijski ljudi.
Znamo
i da je sada ‘’glavni čuvar svetinje’’ žena, a zvanje je nasledila od ’’starog mudraca’’.
Osim nje, postoji i velika grupa ’’posvećenih čuvara svetilišta’’, od kojih samo po troje sme istovremeno da boravi u
pećini: i to samo obučeni u posebnu odeću,
noseći specijalne svetiljke, koje ne zagrevaju prostor i proizvode strogo
kontrolisanu količinu svetlosti. Pa, iako ne idu ‘’hodajući unazad i to na
petama’’, smeju da se kreću samo po određenoj putanji, (po stazi napravljenoj
tako da je izdignuta od originalnog poda - da njihovi koraci ne bi
‘’uznemirili’’ otiske koraka prethodnika od pre skoro 33.000 godina).
Ovi
današnji ‘’šamani – čuvari svetilišta’’, ostalim članovima ljudske zajednice,
svakodnevno tumače i prenose poruku o izuzetnom talentu, keativnosti i veštini
autora jedinstvenih slika sa zidova pećine Šove.
A s
obzirom da je ova remek-dela praistorijski čovek stvorio mnogo ranije nego što
se dugo verovalo, možda će nam saznanja o veličanstvenom stvaralačkom duhu
naših zajedničkih davnih predaka, pomoći da konačno promenimo stereotipe da je
najvrednije samo ono što predstavljamo mi, naša kultura, naša shvatanja i naše
doba.
BIBLIOGRAFIJA
·
Anati
Emanuel, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz.
·
Bednarik G.Robert, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz.
·
Brézillion Michel, Dictionnaire de la préhistoire,
Librairie Larousse, Paris, 1969
·
Judith Thurman, What does the world’s oldest art say
about us?, NewYorker, 23/06/2003
·
Koščević Želimir, Muzej u prošlosti i sadašnjosti,
Muzejski dokumentacioni centar, Zagreb, 1977.
·
Leroi-Gourhan André, Religije prethistorije - paleolit,
Naprijed, Zagreb, 1968.
·
Vialu Deni, UNESCO Glasnik, br 4, 1998, Pariz.
·
www.culture.gouv.fr/culture/arcnat/chauvet/fr/
·
http://www.grotte-chauvet.org/
·
http://www.bradshawfoundation.com/lascaux/index.php
Međunarodni
multidisciplinarni tim stručnjaka, koji, svako u svojoj oblasti, doprinose
izučavanjima i aktivnostima na zaštiti i komunikaciji projekta ‘’Pećina Šove –
kulturno blago čovečanstva’’. U timu su:
arheolozi, konzervatori, istoričari, etnolozi,
paleontolozi, mikrobiolozi, zoolozi, klimatolozi, pravnici, kulturolozi, novinari, filmski stvaraoci,
turizmolozi, stručnjaci iz oblasti obezbeđenja i mnogi drugi.