Autor: mr.sc.Vladimir Prister
Datum objave: 19.10.2011
Share
Komentari:


O dvije - uspinjače

Zagrebačka uspinjača je najkraća na svijetu...

 O dvije - uspinjače :

 

Zagrebačka je najkraća na svijetu, a ona tršćanska jedinstvena u svojoj kategoriji jer nije  samo uspinjača nego i tramvaj ( a može i obratno!)

 

Grad Zagreb skriva mnogo osobitosti, ljepota i zanimljivosti. No, po jednoj od njih je osobito poznat: u Zagrebu prometuje uspinjača koja spaja zagrebački Donji i Gornji grad. Polazna, donja stanica nalazi se u Tomićevoj ulici, a gornja se stanica nalazi na znamenitom Strossmayerovom šetalištu i to podno stare kule Lotršćak. S prugom dugom 66 metara, ona je ujedno i najkraća žičana željeznica na svijetu namjenjena javnom prometu!

              Službeno je puštena u pogon 8. listopada 1890. godine, a s radom je započela 23. travnja 1893. godine. Na početku je koristila parni pogon, a 1934. pogon je zamjenjen električnim. Sam objekt zagrebačke uspinjače je do danas zadržao prvobitni vanjski izgled i građevnu konstrukciju, a i većinu tehničkih osobitosti onako kako su joj odredili graditelji, zagrebačka je uspinjača zakonom zaštićeni spomenik kulture. Ona je i jedna od turističkih atrakcija grada. O uspinjači se danas brine Zagrebački električni tramvaj.                                                                                                

                 Zanimljivo je da je zagrebačku uspinjaču izgradio jedan Osječanin, bio je to građevinski poduzetnik D.W. Klein! On je pod stubama u Bregovitoj ulici (danas je to Tomićeva) koja vodi na Gornji grad, 1888. godine pratio gustoću prometa pješaka koji tuda prolaze. Ustanovio je da glavnina pješaka koristi upravo tu ulicu za uspon na Gornji grad, a ne primjerice Mesničku ili ondašnju Dugu ulice (danas Radićevu). To ga je potaklo da počne brojiti prolaznike i ustanovio da je pješački promet dovoljno gust da bi se isplatilo na tom mjestu umjesto javnog stubišta mogla izgraditi uspinjača po uzoru na Budimpeštu, Zuerich i druge  europske gradove.

                  Klein je 6. listopada 1888. godine podnio molbu Gradskom poglavarstvu molbu za građevinsku dozvolu. Gradsko je poglavarstvo prijedlog gospodina Kleina prihvatilo i u roku od samo dva dana (SIC!) izdalo mu građevinsku dozvolu. Radovi na izgradnji uspinjače su započeli  6. svibnja 1889. No, na žalost, tijekom gradnje pojavile su se brojne neugodne poteškoće. Prilikom prve probne vožnje praznim kolima, 22.veljače 1890., istrgnuo se glavni ležaj zajedno s temeljem ( izgradila ga je tvrtka Ganz iz Budimpešte), pri čemu se čitav stroj polomio. Međutim, svega dvadesetak dana kasnije, 14. ožujka 1890., obavljena je prva uspješna ispitna vožnja. Zagrebačka je uspinjača službeno puštena u pogon 8. listopada 1890. godine bez posebne svečanosti. Bila je to uspinjača na parni pogon, a strojarnica se nalazila na gornjoj stanici, na Griču. Prve putničke kabine bile su podijeljene u tri dijela. Prednji dijelovi kabina s pogledom na Grič ili Ilicu, bili su naplaćivani kao prvi razred, dok je sredina bila tzv. drugi razred. Neprekidna vožnja uspinjače započela je tek 23. travnja 1893. godine.

                  Sljedećih godina, u vrijeme kada su se zaredali mnogi i česti kvarovi na pogonskom dijelu, Zagrepčani su je od milja prozvali «zapinjačom»! Prema ugovoru, a nakon isteka četrdesetgodišnjeg razdoblja koncesije, 1929. godine uspinjača je prešla u vlasništvo grada Zagreba. Tada se tehničko i financijsko upravljanje povjerava Zagrebačkom električnom tramvaju, čiji djelatnici od tada brinu o njoj i moderniziraju je. Godine 1934. stari i neracionalni parni pogon zamjenjen je električnim! U međuvremenu je izvršeno nekoliko generalnih popravaka, no nakon 80 godina životni se vijek uspinjače polako približio samom kraju. Stari je uređaj sa svojim, zamislite samo, drvenim zupčanicima (!) bio prava rijetkost. Uostalom, radilo se tada o najstarijoj izvornoj uspinjači na svijetu! No, zbog smanjenja sigurnosti, godine 1969. njen je pogon zaustavljen. Zagreb je ostao bez jedne od svojih znamenitosti! To se nije niti smjelo niti moglo dogoditi!

 

 

 

 

 

                  Odmah se prisupilo s planiranjem temeljite rekonstrukcije, odnosno s pripremama za izgradnju nove uspinjače. I, pokazalo se da je samo zidani vijadukt bio besprijekorno sačuvan, dok je ostali dio konstrukcije trebalo demontirati i ukloniti. To je i učinjeno 1973. godine. Istaknuti arhitekti i konzervatori uspjeli su potpuno vjerno reproducirati prvobitnu gradnju. Pogonski je uređaj zajedno s vozilima (kabinama za putnike) dobavila i montirala bečka tvrtka Waagner – Biro Stahlbau AG, dok je električni dio u cijelosti izvela tvrtka Siemens. Nakon vožnje s pokusnim teretom (kojom je prilikom u kabine utovaren pijesak u vrećama), znamenita je zagrebačka uspinjača svečano puštena u promet 26. srpnja 1974. Jasno, nova je uspinjača odmah zablistala, vožnja je postala ugodnija, bez ranijih vibracija i naglih promjena brzine.

                  Godine 2004. na uspinjaču je ugrađena hidraulička podizna platforma da se olakša pristup osobama s invaliditetom. Temeljitu je obnovu ova zagrebačka znamenitost dočekala 2005. godine, uoči 115. obljetnice kada je uređen i moderniziran upravljački pogon.

                  Na kraju ovog odjeljka primjereno je navesti neke od najvažnijih tehničkih karakteristika zagrebačke uspinjače. Ima dva vagona-kabine (gornji i donji), svaki kapaciteta 28 putnika (16 sjedećh i 12 stajaćih mjesta). Dužina vagona preko odbojnika je 5640 mm, težina praznog vagona je 5,05 tona, a nosivost im je 2240 kg. Električni se pogonski motor nalazi na gornjoj postaji, ima snagu 28,5 kW, napaja se istosmjernim naponom od 400 V, a radi sa 720 okretaja u minuti. Najveća je dopuštena brzina uspinjače 1,5 m/s. Vožnja traje 64 sekundi i za to vrijeme svladava visinsku razliku od 30,5 metara na usponu od 52%. Gornja je stanica na nadmorskoj visini od 156,5 m, a donja na 126 m. Uspinjača je sagrađena kao kosi vijadukt s osam polukružnih otvora duljine 2,5 m, od opeke i vapnenim malterom. Usprkos stalnom mehaničkom opterećenju, ta prastara konstrukcija do današnjih dana nije pokazala znakove bilo kakvih tehničkih deformacija, a u nekima od polukružnih otvora danas su umjetničke galerije i prodavaonice suvenira. Na betonskoj površini vijadukta nalaze se dva kolosjeka (na svakom se nalazi jedan vagon) s tračnicama duljine 66 metara i širine kolosjeka 1200 mm. Vučno uže je promjera 22 mm.          

 

                                           *        *       *

 

                  I dok se grad Zagreb ponosi  svojom «starom damom», najkraćom uspinjačom na svijetu, i grad Trst (Trieste, Tergest, izvorno predromaničko ime grada dolazi od dvije riječi: ilirske terg=trgovina i venetske est=mjesto), ponosi se svojom «starom damom», samo koju godinu mlađom od zagrebačke. Naime, tršćanska je uspinjača dio znamenite linije broj 2 koja je u stvari hibrid između klasičnog tramvaja i uspinjače! Ali u pogonu je i funkcionira, iako je već u dubokoj starosti! No, o čemu je riječ? Spomenuta linija broj 2 ima svoju početnu stanicu na Trgu Oberdan u središtu grada i nakon kraće vožnje kao klasični tramvaj zaustavlja se na drugoj stanici, zaustavlja se na Trgu Scorcola. Na tom mjestu uobičajena tramvajska vuča više nije moguća jer tu počinje uspon od 26%! Stoga se na tom dijelu trase koriste efikasna rješenja: od godine 1902. do 1928. korišten je pogon zupčanicima, a od 26. travnja 1926. sve do današnjih dana koristi se vuča čeličnim užetom! Kao u Zagrebu! Nakon što se svlada najveći uspon, a to je Vrh Scorcola, otkapča se vučno uže i tramvaj postaje običan!  Nakon prolaska tog najstrmijeg dijela pruge, prolazeći šumovitim, najljepšim dijelom tršćanskog krša, stiže se do visoravni podno Obeliska i kraja pruge u Villa Opicina!  Kod Obeliska je uvijek gužva, puca prelijepi pogled na sve strane: Slovenska brda, alpe, naše more, a za bistrog, lijepog vremena može se vidjeti čak do Venecije!

                 

                                                 

                                                                                                                                                 

                 Prva tramvajska vozila za ovu tršćansku liniju isporučila je austrijska tvrtka Grazen Union Fabrik, a električni je dio izveden u Osterreichische Union Elektrizitats Gesellschaft.  Prva su vozila imala kapacitet od 44 putnika. Današnja mogu ukrcati 100. Mehanička konstrukcija novih tramvaja izvedena je u OM della Stanga, a električna u TI Brown Boveri. Koristi istosmjerni pogon napona od 550 volti. Snaga svakog motora iznosi 25 kW uz 970 okretaja u minuti.

                  Ova osebujna pruga ima 13 stanica, maksimalni je uspon na običnom dijelu pruge iznosi 8%, a na dijelu vuče pomoću  užeta iznosi 26%. Vučno uže promjera je 42 milimetra, a upleteno je 186 zasebnih žica. Dužina trase na kojoj se koristi vuča užetom iznosi 799 metara, a visinska razlika iznosi 160 metara. Kolosijek ima širinu od 1000 milimetara. Ukupna je dužina trase 5175 metara. Donja stanica na Trgu Oberdan nalazi se na nadmorsko visini od 3 metra, a gornja 329 metara nad morem!                  

                  U ovo zanimljivo staro prometalo, hibrid tramvaja i uspinjače, dozvoljeno je unijeti i životinje ali uz posebne uvjete. Prijevoz pasa vodiča slijepih je besplatan, no moraju obavezno imati brnjice i povodac kojeg drži slijepa osoba. Kućni se ljubimci smiju unijeti u tramvaj isključivo u kavezu određenih dimenzija. Zanimljivo, dopušta se uz plaćanje karte i prijevoz  bicikala za koje postoje posebni nosači s vanjske strane tramvaja.

 

 

Vladimir Prister

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1640
Kategorije: Zanimljivosti
Nek se čuje i Vaš glas
Vaše ime:
Vaša poruka:
Developed by LELOO. All rights reserved.