K novoj prijestolnici kulture
Kada je
u prosincu, 2010. godine Svjetska nogometna federacija objavila da će se
svjetski nogometni festival održati 2022. godine u Kataru, vijest je brzinom munje
obišla svijet. Zašto u Kataru, pitali su
se mnogi. Tada se otvorio prostor nagađanjima, jer svaka medalja ima dvije
strane, jedni su bili za, jedni protiv, puno pitanja i još više odgovora.
Domaćine nogometnog spektakla 2022. to uopće ne smeta, oni su svoj cilj
ostvarili, impresivno se prezentirali te zahtjevnu, svjetsku, nogometnu elitu
ostavili bez daha. Snaga naftnog novca pokazala je svu svoju moć i porušila
barijere zbog kojih je konkurencija ostala kratkih rukava, bez obzira na
jamstvo tradicije koja nije bila dovoljna za izbacivanje iz natjecateljskog
ringa.
Katar
je mali arapski emirat u kojem islamska vjera kreira svakodnevni život, gdje
klima nije naklonjena nogometnim zvijezdama, a konzervativna pravila života u
suprotnosti opuštenim rijekama navijača. Nema razloga za strah i nagađanja,
domaćini su autohtoni, suvremeni, prilagođeni potrebama turista iz cijelog
svijeta i svim kulturama, Katar će iznenaditi mnoge. To je rijetka država u
svijetu u kojoj se biseri iz mora vade ronjenjem, gdje se njeguje dugogodišnja
tradicija sokolarstva, rijetkih pasmina pasa i rasnih pasmina konja na koje su
Katarčani ponosni, opisani su davno u islamskoj književnosti. Katar je zemlja u
kojoj kišne kapi rijetko rominjaju, u kojoj pustinjsko bilje kratko cvate, a
žubori vode s izvora ne postoje.
Ako je
nogometno prvenstvo zaludilo svijet,
Katar je ostao suzdržan i miran, prepustio se obvezama koje mora odraditi, pa
čak turistički ne želi slijediti susjedni Dubaj, arapski Las Vegas. Za Katarčane
sve je to prolazno, oni se ipak žele razlikovati od svojih susjeda, oni
namjeravaju svoj glavni grad, Dohu, do 2022. godine pretvoriti u grad muzeja i
umjetnosti, a svoju zemlju preobraziti u bliskoistočnu prijestolnicu kulture.
Kulturnim koracima je i krenuo, ništa nije prepustio slučaju, donedavnog
predsjednika aukcijske kuće Christie's Edvarda Dolmana, imenovao je za
savjetnika katarskih muzejskih vlasti koji je potom izjavio da Katar namjerava
realizirati "seriju uzbudljivih kulturnih projekata do početka Svjetskog
kupa, 2022." Poznati povjesničar umjetnosti, Roger Mandle također je
imenovan na visoku poziciju u području rastuće mreže muzejskih poslova.
U
okviru planiranih kulturnih projekata, krajem 2008. godine otvoren je u Dohi, Muzej islamske umjetnosti, kojeg je
projektirao američki arhitekta kineskog podrijetla, Ieoh Ming Pei. Tu je
smještena zbirka umjetnina koju stručnjaci smatraju jednom od najvrjednijih u
svijetu, to je slika islamske kulture od 7. do 19. stoljeća, nove ere, Krista.
Prikupljala se na tri kontinenta, uz islamske rukopise i kaligrafije muzej
posjeduje predmete od keramike, stakla, slonovače, tekstila. drveta i dragog
kamenja. Među tim eksponatima su i 42 remek-djela koja su bila izložena u
pariškom Louvreu.
Muzej islamske umjetnosti
Početkom
2011. godine otvoren je Arapski muzej
moderne umjetnosti, prostor koji je osmislio francuski arhitekta
Jean-Francois Bodin. Veličanstvena institucija u arapskom svijetu kada je u
pitanju moderna umjetnost, ali i povezivanje sa zapadnjačkim tokovima u
suvremenoj umjetnosti. Ovo zgrada bit će dom najvažnijih djela svih faza
moderne umjetnosti Bliskog Istoka nastale u vrijeme od 1840. do danas.
Arapski
muzej moderne umjetnosti
Ipak,
svi su u očekivanju 2014. godine i otvorenja "Nacionalnog muzeja Katara".
Arhitekt Jean Nouvel, predstavlja
inovativni dizajn inspiriran pustinjskim pijeskom na kojem je pustinjska ruža.
Futuristički kompleks Nacionalnog muzeja Katara, otvora vrata kulturnoj baštini
21. stoljeća i mali emirat povezuje u elitni lanac kulturnih prijestolnica
svijeta.