DEONTOLOGIJA
“Dvije stvari ispunjavaju mi dušu sve većim
divljenjem i strahopoštovanjem: zvjezdano nebo iznad mene i moralni zakon u
meni.”
E. Kant, “Kritika praktičnog uma”
Moral = dobro
društveno pozitivna praksa odnosa čovjeka s drugim ljudima, društvom i samim sobom
Svaka
profesija ima svoju etiku, ali na udaru javne polemike i u ravnopravnom odnosu
vezanom za posljedice ovih djelatnosti stoje medicina i žurnalizam, koji za
posljedicu neetičnosti u profesiji imaju konkretne boli, ova prva fizičku, a
ova druga mentalnu.
Etika je filozofska disciplina koja
ispituje moral i izvor morala, te temeljne kriterije za vrednovanje ljudskog
djelovanja i opšte ciljeve i smisao moralnih htijenja čovjeka. Moralni nepisani
kodeksi, koji predstavljaju vrijednosnu svijest određenog društva su kriteriji
u kome to društvo živi. U etici se može zastupati eudemonizam, hedonizam,
pefekcionizam, altruizam i egoizam, kao posebni filozofski pojmovi i struje u
moralmim kodeksima društva i individue. Ako je, uslovno rečeno, umjetnost
osjećanje lijepog, etika je osjećanje dobrog i vrednovanje kriterija za
uspostavu granice dobrog i lošeg. Etika je zapravo nauka ili filozofska
disciplina koja proučava moral. Moral je osjećanje granice dobrog i lošeg.
Suština
problema deontologije, profesionalne etike, jeste moć profesionalaca, npr.
ljekara, novinara, i njihovi vrijednosni kriteriji. Nije li ironično koliko su
medicina i komunikologija povezane u svijetu virtuelne stvarnosti i genetičkog
inžinjeringa, u kome informatika i komunikacija uklapaju svoje zupčanike
manipulišući sa sviješću ljudi pomoću odnosa sa javnošću, ali i čistom
fiziologijom čovjeka pomoću procesa kloniranja? Kao da su udružene u borbi
protiv čovjeka i ljudskih vrijednosti dobrote i ljepote.
Budući
da komunikacija postoji sa pojavom živog svijeta, a umjetnost i moral sa
pojavom čovjeka, poimanje dobrog i lijepog svojstveno je samo čovjeku. Način na
koji ih čovjek poima ovaploćuje se kroz komunikaciju, jer je ona jedini način
opstanka i uključivanja individue u društvo. Čovjek istorijski gledano,
komunicira u sljedećim fazama: govor, pismo, elektonika.
Najraniji
oblik ispoljavanja pojma dobrog nalazimo u govoru i jedan od primjera je
zakletva, kojom čovjek štiti istinu. Etika javne riječi je upravo normativna
etika (ona koja utvrđuje šta je vrijednost) u odnosu na teorijsku, koja se bavi
posmatranjem, analizom i razumijevanjem moralnog fenomena. Dakle, etika se
ovaploćuje kroz komunikaciju.
Kvintilijan,
veliki govornik antičke Grčke, zagovarao je da dobar govornik mora biti dobar;
dakle dobar čovjek, čovjek moralnih nazora, može obavljati svaku profesiju
dobro, jer ako je dobar izabraće i dobar metod, a metod je suština vrednovanja
moralnosti.
Pitanje
etike svodi se na pitanje obaveze i dužnosti, koje mogu biti: prirodne
(održanje vrste), istorijske (podložne promjenama i poimanju datog vremenskog
trenutka), običajne (koje nisu normirane, ali pod uticajem tzv. “mnijenja
mrtvih koje pritišće glave živih” i veoma sankcionisane) i kulturne (koje su
najmanje normirane i najmanje sankconisane). Dužnosti se ostvaruju djelovanem
čovjeka. Gdje leži odgovornost? U dužnosti, djelovanju ili efektima djelovanja?
Komunikaciona etika najviše razmatra efekte djelovanja, dok kontekstualna ulazi
dublje unutar procesa komunikacije.
Kolika
je moć medija u kreiranju realnosti i koje su norme novinarske deotologije?
Smatra se da su sedam smrtnih novinarskih gijeha: plagijat, podmićivanje, sukob
interesa, prikrivanje informacija, prevara, napad na privatnost i ideološka
agažiranost. Kaže se da novinar treba da vidi i treću stranu novčića koji se
vrti u zraku. Svi ovi zahtjevi postavljaju se samo pred medije, a ne i
konzumente, i svi uključuju samoregulaciju na nivou glagola “trebati”. Nećemo
ni pitati da li je to tako u stvarnosti, već da li je moguće da se zahtjevi
postavljeni pred proizvođača informacija ostvare.
Da
li postoji istina, pa bila ona i naučna istina? Ako ne postoji apsolutna
istina, ko onda određuje granicu istinitosti neistine. Najbolji argumet ovoj
tezi predstavlja novinarski patrotizam, i granica sa patriomanijom koja
kulminira ratom. Pojmovi vezani za moral, jednistvenu odliku humanog, su
istina, mir, pravda. Nisu li te kategorije ovaploćene samo na nivou osjećanja,
a ne apsoluta? I koje zahtjeve postavljamo pred medije koji se obraćaju
zapadnoj civilizaciji u čijoj istoriji su rat, pokolj i krađa glavni likovi?
Novi mediji i deontologija
kolumna
aktivnog čitaoca – javnosti, koja postavlja pitanja, a ne daje “gotova
mišljenja”
Za
novinarsku deontologiju bitna je podjela na komunikativnu i kontekstualnu
etiku. Komunikativna etika je značajna za sve profesije. Mijenjanje načina
razgovora dijeli istorijske periode, tako da svaki ima svoju dominantnu odliku
komunikacije i konteksta. Na neki način komunikativna etika uslovljava
kontekstualnu, jer kontekst zavisi od dva faktora: vremena i prostora. Za
pitanje moralnog izbora neophodan je kontekstulani aspekt. Primjena
deontologije drugačija je u drugačijem kontekstu, koji u prvom redu, zavisi od
lokalnog i globalnog ili međunarodnog i globalnog. Priroda ovih termina podjele
je dvolična. Da li globalno zapravo znači amerikanizovano ili “akteri sjevera”
(Mohamadi)? Globalno na nivou jezika može značiti opšti jezik, redukciju,
selekciju, a lokalno sliku globalnog na lokalnom nivou. Od svih podjela nameće
se zaključak da globalno rijetko znači univerzalno, jer je u njemu prostor za
manipulaciju i nejednakost (ekonomsko-političku). Globalizacija je urušila
institucije i vladin aparat namećući zakone tržišta, pokretljivosti,
tehnologija, liberalizacije iznad državnog suvereniteta. Institucija države je
uzdrmana, ali je država i dalje agens. Za domaću publiku takmiče se lokalno i
transnacionalno. Informativni mediji pretaču se u nove medije bez kontrole u
sintezi zabave i edukacije postaju edutainment + marketing u borbi za
publiku, birače, kupce – jednu ambivelentnu masu svega. Većina informacija je
opterećena svakodnevnim interesima svakojakih moćnika (od urednika javnih
medija do direktora privatnih korporacija i političara) tako da se javlja
svojevrsna entropija. TV zatvara ljude u kuće, oslobađa ih procesa
razmišljanja, jer nudi gotove zaključke, a u isto vrijeme približava udaljene
praveći globalno selo, dok efekat tog djelovanja postaje udaljavanje individua
i utapanje u opštosti. Gdje je u svemu tome prostor za formiranje principa
etike. Globalizacija postaje individualizacija u novim medijima koji daju šansu
i budali i geniju, ali ne nude kontrolu. Schroll zapravo, kada govori o
zasićenosti čitaoca, misli na ovu sliku demokratskog žurnalizma.
Svi
teoretičari komunikologije slažu se da je osnovno obilježje novih medija
nedostatak kontole. Negativni aspekti ovog nedostakta su mnogobrojni i dovode
do pitanja šta postajemo? Ne više, kuda idemo, zašto smo ovdje, šta traba da
radimo? Jer to odavno nije nikome jasno, a više niko ni ne pita, a filozofija
izumirući nameće sociologiji pitanje šta naše društvo postaje? Pozitivni
aspekti novih medija jesu interaktivnost, komunikacija, brzina, izražavanje
različitih mišljenja? Svrsishodnost pozitivnih aspekata je upitna, u svijetu
koji postaje kompjuterski generalizovan, u kome se odluke i baze podataka
izrađuju, ne više uz pomoć kompjutera već u sklopu njega. Ljudi više nisu
potrebni, šta će nam ljudi kada imamo automatske sekretarice. Šta će nam ovaj
svijet kad možemo staviti naočale i ući u svoj sopstveni virtuelni svijet?
Od
sredine prošlog vijeka sve se nekako odvija bez uticaja čovjeka. Da li onda nadčovjek
postaje “nečovjek” koji može postaviti osnovna pravila koja karakterišu čovjeka
– slobodu, istinu, moral? Ili se svjet nije promijenio od rimske arene? Je li
njegov domet katarzis – strah i užas oslobađanja zla u gladijatorskim igrama i
venacijama, kao što Kubrick i Spielberg
predviđaju u filmu Arficial Inteligence, gdje je čovjek napravio arenu
za žrtvovanje robota, za uživanje u krvi tzv. «mechas». Kada u ovom filmu
dječak robot David upita jednog od robota zatvorenika «zašto se ovo dešava?»,
robot (koji u sebi ima više humanosti nego ljudsko biće) odgovara: «Historija
se ponavlja. To je stara priča o krvi i elekticitetu, showbussiness.» Šta
karakteriše izum najvećeg medijskog giganta CNN-a: LIVE i Coverd on the spot.
Gladanost raste pod tim uslovima. Publika navija za KRV! Kako se odlučiti za
etičnost, važnost i istinitost širenja informacije naspram profita? Kuda ide
proces uplitanja privatne sfere u javnu sferu? Da li smo državni suverentitet i
sve što ide sa njim (cenzura, propaganda, blokovi) žrtvovali privatnom Velikom
bratu?
Do
90—tih godina govorimo o dominaciji javnog komunciranja. Mediji su bili
društveni sistem i odraz društva tj. društvenog sistema. Komparacija je moguća
na nivou korporacije, preduzeća i države u kojoj funkcioniše model komuniciranja
baziran na modelu društvenog sistema. U ovom slučaju novinar je društveni
radnik, pas čuvar javnosti. Nakon promjene komunikacijskog ambijenta navalom
novih tehnologija i raspadom blokova 90-tih godina, komunikacijska etika
mijenja se iz temelja pojavom novih medija. Da bi se objasnili novi mediji
potrebo je poznavati informaciono-komunikacijiski sistem (IKS) i njegov razvoj,
te diseminativni i novi model komunikacijsog sistema.
Nova
paradigma počinje da funkcioniše pored postojeće diseminativne, kojoj je
osnovno obilježje medij kao subjekt IKS-a. Diseminativni model, još uvijek
dominantni, uključuje:
1.
organizaciju, institucionalizaciju
2.
agensi su država i grupe
3.
upravljanje i jednosmjerna odgovornost
4.
status quo i jačanje vlasti
5.
mediji kao subekti IKS-a
Objekat
IKS-a jesu masa, publika i javnost.
Nova
paradigma podrazumijeva participativni model (što više učesnika). Svaki
prijemnik je potencijalni predajnik. Građani su pravno zaštićeni subjekti i
podrazumijeva se participacija, svi su organizatori i animatori. Komuniciranje
je društvena, a ne ekskluzivno politička aktivnost. Nova paradigma zahtjeva
autonomnost IKS-a kroz sljedeće elemente: otvaranje, decentralizaciju,
pluralizam, interakciju i participaciju.
Osnovna
poređenja ovih modela koji zajedno egzistiraju su:
Diseminativni
|
Nova
paradigma
|
Argument
sile
|
Sila
argumenata
|
Monolog
|
Dijalog
|
Konsenzus
|
Parcijalna
volja
|
Uzurpacija
|
Demokratija
|
Novi
mediji nastaju pojavom interaktivnosti, multimedija, deregulacije vlasničkih
odnosa i visokih tehnologija. Evo jednog pregleda komparacije klasičnih
sredstava masovnog komuniciranja i novih medija:
Klasična
sredstva masovnog komuniciranja
|
Novi
mediji
|
Javni
pristup
Novinari–ekskluzivna
funkcija u fomiranju javnog mnijenja
|
Javni,
ali
i privatni pristup
|
U
funkciji javnosti,
ali
i komercijalni
|
Javni,
ali
i privatni
|
Sredstva
informisanja,
a ne
komuniciranja (širenje obavještenja od javnog značaja)
|
Informisanje,
ali
i komuniciranje
|
Jednosmjernost
|
Jednosmjernost,
ali
i interaktivnost
|
Prenos,
analogno prosljeđivanje
|
Prenos,
ali
i digitalno storniranje
|
Red i kontrola
|
Nema
reda i kontrole,
ali
imaju slobodu
|
“Sljedeći
mediji koji će se pojaviti, ma kakav on bio-možda će predstavljati proširenje
svijesti - uključivaće televiziju kako jedan od svojih sadržaja, a ne kao
okružje, te će od nje stvoriti umjetnički oblik.” (Marshall McLuhan 1967
Horrocks: 2001)
Da
se zaključiti da novinari više nisu čuvari kapija, da više ne određuju ili
snose odgovornost za informacije. Novinari više nisu ekskluzivni Vregovi
selektori, kao što su u klasičnim medijima određivali etičke postulate, već
Schrollovo etičko građanstvo postaje sopstveni selektor kroz svoje iskustvo.
Koliko se možemo pouzdati u etiku mašine ili savijest budale i genija u
ravnopravnosti i interaktivnosti? Šta postaje informacija, ako dobija nova
svojstva: ravnopravnost, interakciju i brzinu (u kibernetikom prostoru
infomacija je brzina - live i on the spot). Opravdanje za
nepismenost i netačnost pozitvno se vrednuje s obzirom da nema vremena, nema ni
refleksije. Živimo u simuliranoj realnosti u kojoj nam je bliža TV kutija nego
susjed. Ovoj novoj realnosti treba prilagoditi profesionalni aspekt žurnalizma:
kulturu govora, jezika, komunikacije, razgovora, slobodnog mišljenja itd. Da li
je sva ova “otvorenost”, istovremenost i sloboda zapravo samo privid
spontanosti moćnika ili unaprijed razrađen scenarij na nivou psihologije
manipulisanja masom? Jesu li spontane odluke političara ili spontani Clintonovi
govori zapravo davno smišljena strategija (straga gema – plan generala)
vladanja masama, bez čuvara prolaza? Postoje li globalna dešavanja ili je
realnost ono što kreiraju Public Reletions. Ako snaga mreže ukida hijerarhije
povezanih, ali i hijerarhije infomacija na mreži, postavlja se problem
vrednovanja ili odluke korištenja informacije. Kako upotrebljavati ogromnu
količinu infomacija jeste temelj etike novinarstva. U novim medijima
simultanost multimedijalnog pristupa i interaktivnost imaju osobinu koja glasi:
kvantitet
= kvalitet.
Dok
klasični mediji još uvijek istrajavaju na istinitosti, novi mediji imanentno
kvantitetom ukidaju kvalitet, a time i klasičnu etiku. Šta se gubi novim
medijima, a na planu etike možda dobija? Novi mediji namaju više:
·
Interpretaciju
·
Standardizaciju po temama ili zvorima
·
Autorstvo, pouzdanost, tajnost i
generacijske razlike.
Dakle,
novinari više nemaju povlaštenu «Press kartu tumačenja realnosti», nisu više
«srednjovjekovni suvereni tumačenja realnosti i Boga i Đavola», jer svi postaju
učesnici. Od psića u kutu u literarnim medijima, preko pasa čuvara u klasičnim
medijima, novinari postaju raspušteni psi u internetu. Habermansova podjela
sfera u kojoj javno utiče, putem čuvara kapija (medija), na privatno i
proletarijat (a privatnici i aristokracija kupuju državni aparat da bi uticali
putem PR-a na mase), postaje sada otvorena relacija bez «osmozne membrane» u
kojoj svi imaju pristup načinima uticaja na druge. Klasna postavka javnog i
privatnog ugrožena je procesima deregulacije koji znače izmjenu vlasničkih
odnosa, uplitanje privatnog u javni sektor (državno se podruštvljuje, a
društveno se podržavljuje). Ako je nešto privatno onda ima i privatnu etiku.
Budući da je cilj privatnog profit, privatna sfera je u okviru krivičnog
zakona, a ne novinarskog kodeksa. Kako «regulirati» procese deregulacije. Kako
znati gdje prestaje granica koje vrste etike? Na koga novi mediji djeluju ili
bolje rečeno, za koga, ko je sa druge strane žice. Ako se problem etike postavi
ovako onda od onoga što se nalazi sa druge strane komunikacije ili ono kako ga
medij ili kreator komunikacije vidi zavisi način komunikacije.
Tri
faktora djelovanja komunikacije:
1.
Kupac – čovjek viđen kao kupac
2.
Birač - čovjek viđen kao glasački
listić
3.
Podanik – čovjek viđen kao izvršilac
(objekat ideološkog uticaja)
Cilj
djelovanja prema kupcu je prodaja, a prema biraču održanje ili osvajanje vlasti
(masmediji su u funkciji političkog marketinga i vrše proricanja i obećanja).
Cilj obraćanja podaniku je obećanje daleke budućnosti, a odricanje sadašnjosti,
što predstavlja ideologiju. U svakom od ova tri načina viđenja druge strane
komunikacije evidentan je sukob etike, kao slobode i istinitosti naspram
interesa. Uspjeh ove komunikacije zavisi od informacija koje se plasiraju, a
njihove karakteristike su:
- Brzina
- Atraktivni sadržaj – posljednja
stanica je kič i šund
- Davanje važnosti i značaja –
posljednja stanica je senzacionalizam i žuta štampa
- Vještina pisanja i tehnički izgled
(primamljivost)
Unutar
ove komunikacije, da li se možemo osloniti na urođeni čovjekov smisao za moral
ili su potrebna stroga pravila, koja obično postaju mač sa dvije oštrice
(slijepo poštovanje pravila)? Salvador Dali tvorac nadrealnizma kaže da je
jednostavnost inkarnacija dosadnog. Dakle do većine bitnih i zanimljivih stvari
novinar dolazi kršeći pravila tj. varanjem. Budući da se gube tradicionalne
zadrške prostora i vremena, a komunikacija jeste čin selekcije (jer ne može
absorbovati sve, jer ne može proslijediti ili interpretirati ogromnu «neman»
informacija, jer bi se pretvorila u svoju suprotnost - entropiju) i više ne
zavisi od “dobre volje kralja”, javlja se novi fenomen međusobnog uticaja
normativne regulative i tehnoloških ostvarenja. Ako je mobitel nasušna potreba
čovjeka, onda sud odredjuje kaznu za nepoštivanje odluke o upotrebi handsfree
usluge tokom vožnje. Kojom brzinom i na koji način ova dva procesa idu, zavisi
od države i granice globalnog i lokalnog. Godinama se vode borbe u ovoj sferi
međunarodne regulative i državnog suvereniteta na polju stimulisanja slobodnog
protoka, a u isto vrimeme regulisanja i kontrole nad medijima. Do 90-tih ili
bolje rečeno, do razvoja visoke tehnologije i interaktvnih multimedijalnih
komunikacija prihvaćen je slobodni protok informacija, a regulativa je počivala
na principu ferpleja ili Kantovskom modelu laganja za plemenite ciljeve koje je
opravdano.
Kao
pješčani sat, sistemi masovnog komuniciranja preljevaju se unutar ovih
elemenata:
1.
naoružana tajnovitost – doušnici
2.
laganja – off the record, iz
povjerljivih izvora
3.
državno oglašavanje – portparol, PR
politike
4.
korporativizam – zamagljuje se granica
državnog i javnog
Sa
pojavom interneta ovaj pristup više nije moguć. Proces deregulacije teče tako
da je međunarodni normativni akt sve konkretniji, a država i zakoni nepotrebni.
Sa masmedijima propada suverenitet države – Lorimer, a sa pojavom interneta
čovjek – Redfield.
Transparentnost i javnost
Javni
ili državni elektronski medij jeste prostor okvira etike javnih institucija.
Kako deregulacija mijenja vlasničke odnose, privatno postaje briga krivičnog
zakona, a javno briga javnih institucija i normi. Struktuiranje javnosti zavisi
od odnosa države (javne vlasti) i društva (civilnog, građanskog). Institucije
civilnog društva treba da obezbjeđuju političku komunikaciju na liniji
javnost-država. Javnost kritikuje vlast, ali nema vlast (definicija koja
postoji još od Rusoa). Opšte značenje javnosti je sve što je suprotno državi i
vlasti. Takva javnost predstavlja množinu raznih javnosti, i za nju se vežu
pojmovi: medijski pluralizam, transparenost medija, demokratija. Drugo,
konkretno značenje javnosti uspostavlja se na nivou jednine i odnosi se na
konkretne interese: profit; dobit; kulturna, sportska, naučna javnost i sl. U
okviru ove jednine postoji i interaktivna javnost, prava politički aktivna
javnost. U ovim kategorijama ne postoji globalna javnost, ali postoji internet
(koji ipak funkcioniše samo za one koji su “uključeni”, a veoma veliki procenat
stanovništva još nije).
Država
i privreda, politika i ekonomija još uvijek su odlučujući u formiranju svijeta
privatnog i javnog. Između njih stvara se nova razorna sila komunkacije –
Public Relations – tj. usmjeravanje komunikacije i interpretacije ciljanoj
javnosti. Javno, privatno, vojska, političari i mediji (u rukama privatnika
koji utiču na javnu sferu, i kupuju je) predstavljaju moćnu elitu naspram
javnosti (množine) ili Marksovog proletarijata, prostora za manipulaciju.
Teoretičari uslovno posmatraju uticaj javnosti na vlast iz dva rakursa:
idealnog (idealisti koji tvrde da javnost ima uticaja) i realnog (realisti koji
tvrde da nema uticaja – Vreg, Lippmann). Međutim čim nešto nije institucija,
nema norme, tradicije, običaja, zajedničkog nazivnika, ono je fluidno i
ambivalentno. To je javnost i to je dobra osobina javnosti, jer nikad se ne
može računati na predviđeni efekat, a budući da nema refleksije, sve je manje
mjesta manipulaciji (osim ako to Veliki brat već unaprijed nije osmislio, kako
bi to rekli realisti). Jedan od argumenata u prilog realistima je i podjela
međunarodne komunikacije (koja se do početka novog milenijuma veže za vojsku i
tajnovitost) na dva modela: tajni i javni unutar koga se razvijaja šest vrsta
komunikacija:
|
Model
|
Metafora
ili primjer
|
1
|
Tajni
|
Crveni
telefon
|
2
|
Zatvoreni
|
Pregovori
u Karađorđevu
|
3
|
Otvoreni
|
Daytonski
sporazum
|
4
|
Javni
|
Otvorenost
javnosti, plebiscit
|
5
|
Medijski
|
CNN
efekat: “Rat u Zaljevu se neće desiti…Rat u zaljevu se nije desio” – Bodlijer
|
6
|
Media broker
|
Pregovaračka
diplomatija- mediji kao posrednici nekih odluka
|
Međunarodno
komuniciranje računa na državni suverenitet, ali amerikanizacija,
kapitalizacija, liberalizacija, mondijalizacija ne računaju na suverenitet
države. Koja onda pravila važe u tom ambijentu CNN efekata? I šta se desilo sa
patriotizmom?
Kontekstualna etika
U
zbrci i trci za vremenom modernog čovjeka i pokušaju praćenja nekih tokova
moderne komunikacije, kroz nove medije i procese deregulacije, iz gore
navedenih pitanja, a ne ponuđenih odgovora na problematiku u oblasti
deontologije, nameće se još jedno pitanje odgovornosti konzumenta «medijskog
cirkusa». Mediji moraju naučiti publiku i javnosti elementarnim ljudskim
pravima, a slika građanskog društva u medijima svodi se na sliku venacija u
Coloseumu. U klasičnim medijima, sa čuvarima vrata i psima čuvarima javnosti
mogli smo okrivljavati novinare i stavljati odgovornost samo na tu stranu tasa.
Komunikacija je refleksivna veza akcije i reakcije, jedan tas božice pravde ne
smije prevagnuti. U tom kontekstu Hamlenik zagovara otvaranje etike korisnika
medija. Javni žurnalizam i njegova deontologija postali su predmet filozofske
demagogije na nivou rasprava o žanru, sistemu, politici, etici i sl. Šta je
cilj kvaliteta medija, tj. kojom metodom mediji postižu kvalitet? Da li je
važnija etika ili metod dobavljanja informacije? Tu se krije ključ problema jer
od metode zavisi etika. Dobar ili loš metod donosi etičku granicu, u kojoj je
krajnji ideal – istina. Zahtjevi koji se postavljaju pred medije sliče
Sizifovom problemu, ali se u okviru masovnih medija mogu regulisati. Ti
zahtjevi su:
1.
sloboda
2.
kvalitet
3.
odgovornost
Međutim
ovi zahtjevi nisu samo pitanje proizvođača medija već i konzumenta. Ako ljekar
propiše lijek, kojeg se pacijent ne pridržava i zbog toga umre, krivi li
medicinska deotologija ljekara ili pacijenta. Možda je bolji primjer
eutanazije, vječito pitanje Hipoktarove zakletve, koja možda postaje
hipokritska zakletva. Kontekstulana etika mora uljučivati moralni izbor, dakle
i drugu stranu kantara. Ne može postojati samo jednostrana i totalitarna
odgovornost medija, kako se sugeriše komunikacionom etikom i kodeksima koji se
odnose na ispravne i neispravne postupke proizvođača (medija). Evo osobina
zahtjeva koji su stavljeni pred medije u komunikacionoj etici:
zahtjev
|
osobine
|
Sloboda
|
-
Maksimalizacija uredničkih prava i
minimalizacija uplitanja izvana
-
Dok je štampa bila jedini medij
ovaploćenje ovog zahtjeva jesu vijeća za štampu i sudovi časti
|
Kvalitet
|
-
Provjeravanje informacije, “sve tri
strane medalje”
-
elementi kakvoće:
-
Cjelovitost-infomacije
bez subjektivnog selektivnog interpretiranja, koje nameće prezasićenost (ne
vidi se šuma od drveća)
-
Raznolikost-koja
podrazumijeva nepristrasnost, autonomiju izvora informacije
-
Pouzdanost-u tačnost
informacije
|
Odgovornost
|
-
Odgovornost je odnos prema drugom i
sebi:
odnos
prema javnosti
odnos
prema izvoru informacija
odnos
prema kolegama (najviše tužbi je na osnovu plagijata i podmetanja)
odnos
prema klijentima
-
Odgovornost je i pitanje povjerenja,
koje se izgubi u trenu, a uz veliki napor se održava ili zadobija
|
Medijska
proizvodnja presudna je za postizanje i očuvanje demokratije i paticipativnog
modela društva. U ovom ambijentu pojačavaju se sva tri zahtjeva medijima, ali i
potiče zahtjev za zaštitu medija. Pravni sistem nudi malo sredstava za zaštitu.
Na nivou Evropske unije postoje konkretni regionalni dokumenti država članica,
tako da je obavezuju zajednički dokumenti, a državni ili nacionalni akt ima sve
manji značaj. Jedan od takvih je “Konvencija Evrope o pravu na ispravku” u
kojoj su dati rokovi i uslovi demanta, koji podrazumijevaju isto mjesto, obim
ili vrijeme, minutažu, objavljivanja u štampanim i elektronskim medijima.
Međunarodni dokumenti postaju važeći skoro na nivou nacionalnih Ustava.
Svako
regulativno tijelo dio je političkog sistema u okviru prava, ali pravni
instrument nije dovoljan za reguliranje u medijima, ali ni u medicini. Pitanje
moralnosti je zaista antičko «više biće», tj. samoregulacija. Tako u
žurnalistici postoje samoregulacije putem kodeksa kao instrument profesionalne
etike. Kodeksi predstavljaju dobrovoljne norme ponašanja i isključivu brigu
profesionalaca. Međutim svaka profesija nema svrhe, ako nema odnosa proizvođač,
profesionalac – klijent, drugi tas kantara. Deontološka postavka treba da
uključuje obaveze profesionalaca i prava klijenata.
Potreban
je uzajamni odnos odgovornosti dobavljača informacija za javni interes i
procjenu javnog interesa (javni psi čuvari) i klijenata, tj. čuvanih, uzajamno
na istom nivou. Za odgovornost je potrebno:
1. javna
regulativna tijela
2. mediji
3. javnosti
(množina)
Kontekstulana
etika dakle, uljučuje prostor i vrijeme i obostranu odgovornost. Mađutim, kako
navodi Kean, vladina i korporativna tajnovitost smanjuje razumijevanje i
sprečava spoznaju alternativa.
Masovni
mediji postaju industrija gotovih mišljenja, a internet ispiranje pameti
vatrometom marketinških i PR sadržaja. U ovoj situaciji postoje dvije
krajnosti:
- Vladina cenzura (argument
realistima javnog mnijenja)
- Populistička cenzura (argument
idealistima javnog mnijenja)
Populistička
cenzura može se u krajnosti svesti i na novinarstvo čekovne knjižice (platim
informaciju).
Da
se komunikacija ne bi privatizovala u potpunosti, vrata prolaza i dalje čuvaju
novinari. Pitanje od koga? Evo nekoliko promišljanja o javnom mnijenju i
kreiraju čovjekovog ponašanja.
Javno mnijenje i psi čuvari javnosti
esej o propagandnom oblikovanju mišljenja
Ako nauku o moralu u okviru
novinarstva posmatramo sa stanovišta istine i društvene grupe kojoj je
namijenjena neizbiježno je da razmotrimo praksu tj. metod novinarske profesije
i psihološke i sociološke uslovljenosti društvene grupe, koju nazivamo javno
mnijenje.
Šta novinar radi praveći tekst
za novine ili prilog za TV, ako je informacija ono što se dodaje onome što
znamo? Novinar “izvlači bitno”, “savladava neman”, “pravi rezove u montaži”,
“vrši selekciju i interpretira stvarnost”…
Jednom riječju novinar je “reality
cutter” (rezač stvarnosti). Proizvod novinarstva onda ide jednom, pa drugom
uredniku i konačno tehničkom uredniku, koji to tkivo usklađuje sa prostorom ili
vremenom finalnog proizvoda. Najočitiji primjer za razmatranje faktora
cjelovitosti u “kontekstu konteksualne etike” je kada novinar selektuje
realnost “izvlačeći iz konteksta”, a onda još i tehnički urednik “siječe”
proizvod novinara u kontekstu sa raspoloživim prostorom, vremenom i estetikom.
Služeći se današnjom visokom
tehnologijom digitalnog, novinar oblikuje stvarnost i kao proizvod na tržištu,
prodaje je korisnicima tj. javnom mnijenju. Etika ove profesije zavisi od
samokontrole ili autocenzure selektora plasiranog proizvoda – novinara. Kolika
je granica ili sloboda tog “rezanja” u odnosu na PROPAGANDU?
Od čega psi čuvari čuvaju
javnost? Da bismo pokušali dati neke pretpostavke ovom odgovoru razmotrićemo
definicije javnosti.
Od ideološkog uzora političke
javnosti, antičke Grčke, mišljenje puka nazivalo se DOXA. Permenid prvi put
stavlja doxu nasuprot razuma što ostaje tako sve do pojave Loka, Hobsa, Hjuma…
Doxa ili mnijenje (mišljenje) posmatrana je kao nešto između neznanja i ništa.
Sofisti ga vide kao ambivalentno, jer je mjera stvari i kao takvo istinito, a
ne vidi istinu i kao takvo je pogrešno. Aristotel i Platon koriste taj argument
u tezi o spoznaji promjenjivosti istine i nepostojanju apsolutne istine. Evo
simplificiranog pregleda viđenja filozofsko-naučne misli u odnosu na javno
mnijenje:
filozof
|
Šta je
javno mnijenje
|
Lok
|
Tradicija, moral
|
Hobs
|
Savjest važnije od 1000 svedoka
|
Hjum
|
Socijalni arbitar
|
Tard
|
Javno mnijenje mrtvih i obijačaja
|
Bentam
|
Sankcija, socijalna kontola
|
filozof
|
Pogled na
javno mnijenje
|
Kant
|
Komparacija:
mnijenje-nesubjktiva
uvjerljivost,
neobjektivna
zasnovanost.
vjerovanje-subjektivna
uvjerljivost,
neobjektivna
zasnovanost.
znanje-subjektivna
uvjerljivost,
objektivna
zasnovanost.
|
Ruso
|
Volja
svih kao egoizam.
Opšta
volja kao javno mnijenje koje može donijeti odluke, ali je nesposobno da
rezonuje, tako su mu potrebne prosvijećene vođe.
|
Hegel
|
Kolektivno
suđenje.
Mišljenje
je iznad vjerovanja.
Moral
je za javno mnijenje, politika za državu.
Jedno
je javno mnijenje u krevetu drugo van kuće.
|
Hajdeger
|
Mišljenje
ne daje rezultat
|
Mill
|
Javno
mnijenje je neosposobljeno, ali pozitivnan aspekt je raspravljanje koje
donosi.
|
Marks
|
Proleterijat
mora ući u privatnu sferu!
Dobro
javno mnijenje je mišljenje koje vodi promjeni, revoluciji.
|
Dvije su osnovne struje kod
definisanja javnog mnijenja: sociološka, koja trvdi da je javno mnijenje
kolektivni duh ili svijest i psihološka, koja kaže da je jedan čovjek
jednak jednom glasu. Postoje ozbiljne primjedbe za obe teze, a Truman ih
pokušava ujediniti definišući javno mnijenje kao agregat pojedinaca koji kroz
diskusiju oblikuju javnost.
Javno mnijenje mora imati
sledeće činioce (vidi Nuhanović: 1998) da bi se ovaplotilo:
Predmet: socijalno narušena situacija koja iskustveno
tangira individuu u društvenoj grupi;
Subjekt: društvena grupa - politička javnost;
Rezonovanje: promišljanje i iznalaženje rješenja za
poremećenu socijalnu situaciju kroz sučeljavanje različitih mišljenja (ako ima
jednodušja, nema javnog mnijenja) javno mnijenje mora biti u diskusiji, sporu,
sukobu i imati mogućnost izbora;
Kristalizacija: formiranje dominantnog mišljenja koje nudi
rješenje situacije;
Akcija: ponašanje društvene grupe u odnosu na problem i
dominantno mišljenje.
Ovaploćenje
javnog mnijenja umnogome podsjeća na osnovni postulat u kreiranju filma (prema
Poetici – Aristotel) – subjekt je lik, koji ima problem i motiv,
da bi ga razriješio prelazi određeni put na kome nailazi na prepreke,
te u skladu da putanjom i preprekama dolazi do razrješenja.
Dakle, javno mnijenje je
mišljenje društvene grupe o rješenju socijalno narušene situacije, koja kao
problem nepostredno tangira društvo i nalaženje rješenja problema kroz
diskusiju i sučeljavanje različitih mišljenja u kojoj su svi učesnici, te
priprema ponašanje i akcije te grupe u odnosu na problem i dominantno
mišljenje.
Dvije su komponente javnog
mnijenja (uporedi Nuhanović: 1998):
a.) sociološka - koju karakterišu sljedeći
postulati:
·
ljudi
koji imaju iste logičko-saznajne mogućnosti a različito misle (Manhajm)
·
misli
zapravo nisu čovjekove, već proizvod socijalne zbilje (Marx)
b.)psihološka
- ako je javno mnijenje socijalno uslovljeno, ipak je psihičkog porijekla jer
dolazi iz afektivno-kognitivnog sklopa ličnosti i u skaldu sa tim čovjek
razvija tri nivoa ponašanja:
1.
individualni – djeluje iz ličnih motiva, emocija;
2.
grupni – djeluje iz kolektivnog života, običaja,
tradicija (npr. religoizno ponašanje);
3.
institucionalni – djeluje sa nivoa ideologije, norme tradicije
društvene grupe, pokazuje kakav bi čovjek trebao da bude.
Ovi nivoi ponašanja
nerazdvojivi su baš kao i kompleks ličnosti sastavljen iz ida, ega i superega.
Rezulatat ovih ponašanja je
čovjek kao prizvod kulture kojoj pripada, a koja polučuje čovjekove statove,
koji su uslovljeni psihičkim faktorima i čovjekovom intergisanošću u društvo,
te na taj način utiču na formiranje toka javnog mnijenja. Svi ovi faktori čine
ono što Schroll naziva građaninom-čitaocem. Ovako raščlanjen čovjek dio je
društvene astrukturalne grupe (strukturalne su religiozne i političke) u kojoj
nema formacija statusa i uloga ili identifikacije sa pojedincem, a to je
politička javnost. Da bi objasnili pojam političke javnosti, razmotrićemo druge
strukturalne grupe (vidi Nuhanović: 1998):
Masa je
aglomeracija individua, nema uticaj na vlast i fluidna je. Svaki čovjek u masi
djeluje iz vlasitith pobuda i interesa. Ona je latentna socijalna sila, jer se
njome najlakše vlada i ugađa.
Gomila je skup
ljudi na ograničenom prostoru u kojoj čovjek gubi svoju kritičnost, a svako
djeluje na osnovu racinalnih ciljeva i svi se slažu.
Masa i gomila sa stanovišta psihologije mogu biti:
panična (u požarima, zemljotresima i sl.), ekspresivna (na
karnevalima, mitinzima) i agresivna (u linčovanjima).
Publika je skup
ljudi na ograničenom prostoru i vremenu, koji su povezani zajedničkim
interesom.
Javnost je
bezlična i medij je drži na okupu (TV; Radio, pozorište, novine,
srednjovjekovni suveren…), a formira se unutar neke djelatnosti: ekonomija,
nauka, umjetnost, politika, ekologija… Ne postoji samo jedna javnost i jedan
čovjek može pripadati raznim javnostima. Unutar javnosti se raspravlja o
problemima, traži njihovo rješenje i priprema određena akcija. Uloga države je
da čuva nezavisnost javnosti, između ostalog i putem autonomnosti IKS-a.
Napredna demokratija zavisi od stepena osposobljenosti javnosti, u kojoj mora
biti zagarantovano slobodno učešće, bez granica.
Politička javnost je masa koja se prelijeva u publiku ili javnost i partner je u borbi sa
političarima. To je oblik grupisanja koji se dobija kroz aktivni odnos individua
ili grupa prema politici. To je Schrollov čitalac iz Mjesene zajednice. Za
pripadnost javnostima (sportskoj, naučnoj, religijskoj…) potrebno je znanje ili
vještina, a za pripadnost političkoj javnosti potrebna je opšta volja i svako
joj može pristupiti. Političkoj javnosti treba sloboda pojedinačne volje,
udruživanje, kontola i vrednovanje javnog ponašanja, nesankcionisanje iznošenja
stavova, opozicija vlasti, nezavisnost i ukidanje tajnosti.
Većina teoretičara svrstava
javno mnijenje u domen politikologije, iako je ova disciplina vezana za
politikologiju, sociologiju, socijalnu psihologiju, socologiju saznanja i
komununikologiju, a ispitivanje javnog mnijenja političke javnosti isključivo
je imanentno politikologiji, sa Galupovim stavovima o ispitivanju kao
meteorologu javnosti, stalnom plebiscitu i predviđanju ponašanja u domenu
politike. Sa tog stanovišta politikologija zaključuje da javno mnijenje nije
osposobljeno da rezonuje i donosi odluke, jer ne može spoznati stvarnost. Javno
mnijenje bi u bajkovitoj slici definicije ovog fenomena trebalo da se
ovaploćuje kroz razgovor ili neposredni kontakt, međutim u današnjem ambijentu
mišljenje javnosti se formira najviše putem medija, dakle posrednika, dakle
selektora, dakle našeg “rezača realnosti”. Kako je i Hegel naglsio da je
čitanje jutarnjih novina važnije od jutarnje molitve, mediji zapravo tjeraju
ljude iz javnog u privatni život, od realnog komšije u virtuelno susjedstvo, iz
kafane u kuću. Mediji imaju i funkciju obrazovanja javnosti, kako ekonomski i
politički problemi postaju sve složeniji, mediji daju pojašnjenje zbivanja i
formiraju totalitarnog čovjeka sa prividom demokratskog ubjeđenja. Zanimljivo
je da kao tumač javnosti, država koristi narodni suverenitet u pojašnjavanju
stvari putem medija i u diktaturama i modernim demokratijama. Odnos politike i
propagande postaje odnos forme i sadržaja. Kakva je etika medija u tom odnosu,
ako se prihvati da privatna sfera sve više “kupuje” javnu, i da nekadašnji
posrednik između ovih sfera (štampa) postaje vlasništvo privatnika u javnoj
sferi. Kakva je razlika između informativne i propagandne djelatnosti?
Informativna djelatnost je
širenje informacija sa ciljem obavještavanja o aktuelnim socijalnim zbivanjima
– prema definicija koja uključuje odnos sa propagandnom djelatnošću, koja je
planski, sistematski osmišljeno širenje određenih ideja radi pridobijanja
javnog mnijenja političke ili drugih javnosti za ostvarivanje strateški
postavljenih ciljeva određene djelatnosti (politike, ekonomije, i sl.). To je
spektar intervencija sa ciljem da se informacija sugeriše (tumači, izreže) i
utiče na djelovanje pojedinca. Gdje je granica?
Savremena propaganda ima
sljedeće elemente: denominacija, sinestezija, repeticija, djelovanje podsjesnog
na mitološki način, akcija, racionalizacija. Ona pojašnjava stvarnost, uređuje
stvarnost, ostavlja privid komunikacije između javnog mnijenja i moćnika, vrši
selektivnu interpretaciju, individualizira sadržaj, kreira objekt javnog
mnijenja i služi se fenomenima podsvjesnog i odbrambenim mehaniznima
(najočitiji primjer je samoposluga ili upotreba mobilnih telefonskih aparata –
i jedno dugo nisu čovjekove potrebe bitne za opstanak, ali primaljivost
sinestezije poruke koja ga čini potrebom rađa u ličnosti odbrambeni mehanizam
racionalizacije u kojoj postaje potreba).
U ovom konetkstu nameće se
pojam laganja, kao opozicija istini (a istina kao ovaploćenje dobrog ili
morala). “Umijeće laganja kroz odnose sa javnošću najpotpunije je razvijeno u
SAD, gdje se osoblje Bijele kuće redovno stara o tome kako mediji prikazuju
predsjednika.” (uporedi: Keane: 1991, Arendt: 1995). Da li je samo cilj
laganja izgled predsjednika ili neki viši cilj, koji javnost nije osposobljena
da shvati?
Ili je laganje postalo baza
profesije, prema slijedećem citatu iz Celestinskog proročastva Redfielda:
“U prošlosti smo barem pokušavali da radimo posao u okviru izvijesnih
cjelovitih standarda. Ali više ne. Sve je samo senzacionalizam. Niko više ne
traga za istinom, niti pokušava da je precizno predoči. Novinari tragaju za
ćarom, za najodvratnijom perspektivom – mogu da zataškaju svaku prljavštinu.
Čak i kad pojedine optužbe imaju logično objašnjenje, one se prenose svakojako
zbog njihovog uticaja na tiraž. U jednom svijetu u kome su ljudi otupjeli i
rasijani, jedino se prodaje ono što je nevjerovatno. I prava je šteta što se
takva vrsta novinarstva napaja sama sobom. Mladi novinar posmatra situaciju i
smatra da mora da prihvati ovu igru da bi preživio u poslu. Ako je ne igra,
smatra da će zaostati, da će biti uništen, a to onda dovodi do takozvanih
istraćnih izvještaja koji su namjerno lažni. To se dogadja sve vrijeme. Druge
profesije pate od istog stanja. Bože, pogledajte advokate!” Logičan nastavak
ove misli bio bi igrani film Devil's advocate, koji personificira
američko pravo u liku Sotone. Jesu li metodi manipulacije zdravim razumom putem
propagandnih metoda, koje su se “umigoljile” u pojmove dobrog i istinitog,
doveli svijet do pakla ili smo tu oduvijek bili?
Jedna od najvećih propagandnih
poruka koja individualizira sadržaj i čini da se pojedinac izdvoji iz mase i
uključi racionalizaciju jeste: ne pitaj šta tvoja zemlja može učiniti za tebe,
nego šta ti možeš učiniti za svoju zemlju (ask not what your country can do
for you, but what you can do for your country - Kennedy). Djelotvornost ove
parole potpuno je očigledna u vještačkoj unifikaciji mišljenja javnosti povodom
napada na Afganistan. Šta se zapravo krije iza istine da je Osama Bin Laden
agant CIA? (dok kucam ove redove, ne mogu da vjerujem, check spelling ne reaguje
na ime Bin Laden. Koliko je unaprijed zapravo osmišljen napad na SAD? Unazad
deset godina Hollywood, koji ima potpunu dominaciju nad medijima u SAD i nakon
pojave CNN-a, prozvodi filmove kao što su Executive Decision, Hannibal,
Peacemaker, Three Kings, Die Hard, Pearl Harbour, Thin
Red Line, Saving Private Rian, Schindler's List i slično koji
sistemski pripemaju Ameriku na potencijalnog neprijatelja iz islamskih zemalja,
a u nekima se izravno pominje Osama Bin Laden, kao najtraženiji terorista, te
veličaju manifestacije američkog patriotizma i kreiraju neprijatelja (osnovna
paradigma fašističke propagandne – kreiranje neprijatelja i stvaranje
ugroženosti) bilo meteor, koji se usmjerio baš na SAD-a ili neko čudovište
poput Godzile ili dinosurusa, kome se, od svih mjesta na svijetu, najviše
dopada New York. Kad nemaš neprijatelja, stvori jednog, da bi tvoje društvo
napredovalo – moto vojne diktature. Da li su zapravo teroristi, samoubice,
kriminalci, meteori, dinosaurusi i svi koji su se u zadnjih deset godina
urotili protiv Amerike u filmu, samo propagandna priprema racionalizacije društva
na najveću prevaru u istoriji medija.)
Hollywoodsku produkciju je u
posljednjih deset godina zapljusnuo val patriotskih ili bolje rečeno,
sofisticirano propagandnih filmova, koji se u suštini svode na poetiku Leni fon
Rifenštal. Takvi su filmovi Pearl Harbour, Black Hawk Dawn, We
Were Soldgers, Behind the Enemy Lines, Thin Red Line i
slično. Poruka ovih filmova je istovjetna onoj koju su pred NATO-om iznijele
američke vlasti nakon 11. septembra: ko nije sa nama, protiv nas je. U tekstu
Dragana Rubeše pod naslovom “Patriotske igre ili Uncle Sam iza kamere”
(Hollywood broj 76. veljača 2002.) stoji sljedeće: “Ponekad će nam zaprijetiti
opasnim vanzemaljcima … aliene će zamijeniti prijetećim Englezima (“Patriot”).
Efekti su identični, bilo da se u ulozi spasitelja nađe američki predsjednik
ili farmer. Ionako se sve svodi na Dan nezavisnosti”. Čovjek se pita da li je
film, kao što je oduvijek bio odraz društvenih pitanja, društvene svijesti,
(jer je veoma konkretan – bavi se onim što je značajno u određenom vremenu i
prostoru i tangira društvo i time postaje odraz tog vremena i prostora; prema
nekim od definicija ovo je osnovno obilježje filmske umjetnosti, kao i svake
umjetnosti – odraz duha ljudi u određenom dobu) ili je film u rukama Velikog
brata koji preko njega kreira budućnost, nameće vjaštački objekt javnom
mnijenju (društveni problem) i kreira svijest i duh određenog naroda. Postaje
li svjetska demokratija – hollywoodska demokratija, predvođena medijima?
Ako misli nisu čovjekove, već
odraz društva, a društvo tumačeno kroz medije, koji postaju portparoli raznih
PR-a, kako u vrtlogu te stvarnosti, koju proizvode mediji, utvrditi postavke
etike? Ako se realnost gubi u kolektivnoj svijesti, kakvu nam realnost na
pladnju serviraju “rezači”? Ima li smisla ići u potragu za stinom, ako je
Hilter rekao:
“Ljudi bolje primaju svaku laž od istine”.
Evo nekih citata za razmišljanje, a ne “instant
zaključaka” ovog teksta:
Vijetnamska regrutacija je kada bijeli
šalju crne da ratuju protiv žutih braneći zelenu zemlju koju su oteli od
crvenih. (Mjuzikl Kosa – dio pjesme)
Pojedinac je pametan. Ljudi su glupi,
paničari, povodljivi. Prije 500. godina su vjerovali da je Zemlja okrugla. Naš
posao ne radimo pred očima javnosti, jer uvijek postoji neka kuga, rat, meteor,
prijetnja koja će opustošiti zemlju. Jedini način da ovi ljudi žive sretno je
da to ne znaju. (Iigrani
film Men in Black – izjava agenta NSA)
Ljudi iz vlada su poput antičkih
bogova, pomažu onima koji pomognu sebi.
(Igrani film Jill Rips)
Novine su izmišljene da bi se kreiralo
javno mnijenje.(Benito Musolini)
Naconalna štampa je majčino mlijeko
politike.(Igrani film City
Hall – izjava zamjenika gradonačenika NYC o magazinu Time)
Izvori:
·
Comunication
Theory. Avgust, Devet: Tri, str
321-345. (1999) tekst Schroll, Cristopher J.
·
Hollywood broj 76. veljača 2002. - tekst Dragana Rubeše “Patriotske igre ili
Uncle Sam iza kamere”
- Horrocks, Christopher (2001): Marshall McLuhan i virtualnost.
Zagreb: Naklada Jesenski i Turk, Znanost u džepu
Horrocks, Christopher
(2000): Marshall McLuhan and Virtuality. Cambridge: Icon Books Ltd.
- Keane, John (1991.): The Media and Democracy. Cambridge:
Polity Press
- Nuhanović, Asad (1998): Fenomen javnosti. Sarajevo:
Politološka misao
- Nuhić, Muhamed (1999): Javna riječ i odgovornost. Sarajevo:
Filozofski fakultet u Tuzli
·
predavanja prof.dr. Jelenke
Voćkić-Avdagić iz predmeta «Razvoj komunikacijskih sistema i procesa» i
«Novinarska deontologija» sa odsjeka za žurnalistiku Fakulteta političkh nauka
– postdiplomski studij 1999/2001
·
predavanja prof. Robert Stuart na FPN druga godina
postiplomskog 2000/01 studija na temu nastajanja CNN-a
- predavanja prof. dr. Bore Đukanovića na Akademiji scenskih
umjetnosti, Sarajevo na predmetu Psihologija – odsjek režija 1995/99
·
Redfied, James
(1995): Celestinsko proročanstvo. Beograd: Narodna knjiga Alfa (izvor originala nije
naznačen)
- Spahić, Besim (2000): Izazovi političkog marketinga.
Sarajevo: Compact
- Tucaković, Šemso (1999): Propagandno komuniciranje.
Sarajevo: Univerzitetska knjiga
- Voćkić-Avdagić, Jelenka (1997): Razvoj savremenih
komunikacijskih procesa i sistema i bosanskohercegovačko društvo i država.
Sarajevo: Fakultet političkih nauka
- Vreg, Franc (1991): Demokratsko komuniciranje. Sarajevo:
FPN Sarajevo
Eseji su inspirisani predavanjima prof. dr.
Jelenke Voćkić-Avdagić na FPN Sarajevo 1999/2002