Astor Piazzolla
MARIA DE BUENOS AIRES,
scenska izvedba tango-operite
U 2011. svijet obilježava 90. obljetnicu rođenja Ástora Piazzolle, jednog od začetnika suvremene fusion glazbe, oca nuevo tanga i svakako najznačajnijega
suvremenog argentinskog skladatelja.
U Hrvatskoj će Piazzollina
godina, pak, biti obilježena prvim domaćim uprizorenjem njegova
glazbeno-scenskog remek-djela, tango
operite, María de Buenos Aires.
U koprodukciji agencije Artagent
i Koncertne dvorane“Vatroslav Lisinski“, te uz sudjelovanje vrhunskih umjetnika
iz pet zemalja (Piazzolline rodne Argentine, te zemalja koje su obilježile
njegovu karijeru - Italije i Francuske,
a uz njih Švedske i Hrvatske), predvođenih
Zagrebačkim solistima, Piazzollin čudesni spoj tradicije i suvremenosti, bit će
svakako jedan od kazališnih, ali i glazbenih vrhunaca sezone.
Autor koji je tango iz
tradicionalnog, lokalnog idioma, popularizirao u međunarodno prepoznatljiv argentinski
brand, preminuo je, nažalost, 1992.
ostavljajući, međutim, za sobom bogato glazbeno nasljeđe i golemu sljedbu mahom
vrhunskih glazbenika, poput primjerice jednog od ponajboljih violončelista svih
vremena – Yo Yo Ma.
Piazzollina, i zasad jedina
u svijetu poznata, tango opera, María de Buenos Aires, praizvedena je burne
1968. na sceni Sale Planeta u Buenos Airesu, te je odmah naišla na jednoglasno
odobravanje kritike i publike. No, visoki produkcijski zahtjevi koje postavlja
pred potencijalne producente – ansambl tango plesača, vrhunski bandoneonist i
posebno školovani pjevači – do dana današnjeg je čine rijetkom poslasticom na
repertoarima diljem svijeta.
Riječ je o glazbeno-scenskom
djelu za koje je libreto napisao Piazzollin dugogodišnji suradnik Horacio
Ferrer, a u kojem se povijest samog tanga isprepliće s nadrealnom ljubavnom
pričom, kao što je to, uostalom, bilo i s uzrocima njezina nastanka.
Piazzolla je, naime, Mariu, počeo pisati kao posvetu svojoj
tadašnjoj velikoj ljubavi - Egle Martin. Spoj tradicionalnog tanga i još
tradicionalnije opere sa suvremenim libretom i Piazzollinim revolucionarnim
konceptom nuevo tanga, trebao je
gospođi Martin osim poruka ljubavi prenijeti i poruku o gabaritima u kojima
može zamišljati svoj budući život sa slavnim glazbenikom: formu će u takvoj
zajednici biti moguće sačuvati tek u tragovima.
Naime, Egle Martin u to je
doba bila već udata i to za Piazzollina kolegu Eduarda "Lalo"
Palaciosa, a Piazzolla je ni manje ni više nego baš od njega zatražio ruku
svoje izabranice! "Ona je glazba,
ona ne može pripadati nikome; ne, ona je glazba, a to sam ja", izrekao
je, navodno, Piazzolla šokiranim supružnicima i to na sam Božić 1967. No, par –
na njegovo razočaranje – nije bio nimalo oduševljen prijedlogom, pa je tako Maria ostala bez svoje glavne junakinje.
Srećom po povijest glazbe i
buduću zagrebačku publiku, Piazzolla je uskoro u Buenos Airesu upoznao tada već prilično slavnu pjevačicu Amelitu
Baltar, te u njoj preopoznao idealnu personifikaciju svoje nadrealne junakinje.
Ako je vjerovati kritičarima tog doba, upravo je ona bila ključna za maestralni
uspjeh Marie, jer je uz nevjerojatne
vokalne sposobnosti posjedovala i magnetičnu scensku pojavnost očaravajuće
ljepote.
Odonda do danas, María de
Buenos Aires prometnula se u jedan od najzahtjevnijih izvedbenih predložaka, s
kojim su se proteklih godina bavili vodeći svjetski glazbenici, dok je u
izvedbi čuvenog Gidona Kremera i njegova Kremerate Baltice bila nominirana i za
Grammy. Ove je sezone, u sklopu priprema za proslavu Piazzolline godine, Maria bila jedno od najvećih iznenađenja
edinburškog festivala, ili kako je zapisao jedan od kritičara - 'argentinska
gozba za svih pet čula'.
Pod glazbenim vodstvom
perspektivnog mladog domaćeg dirigenta, Mirana Vaupotića, Piazzolinu
svevremensku glazbu izvodit će internacionalni glazbeni ansambl na čelu sa
najboljim hrvatskim komornim sastavom, proslavljenim Zagrebačkim solistima, te
bandoneonistom Aleksandrom Nikolićem.
Vokalni podjela solista je uistinu reprezentativna – dvoje pjevača (Sandra
Rumolino i Jose Luis Baretto), te narator Jorge Rodriguez, predstavljaju
istinske autoritete tango pjevanja.
Izvođači:
Maria………………………….
Sandra Rumolino (Argentina/Francuska)
El Gorrion…………………….
Jose Luis Baretto (Argentina/Francuska)
Narator……………………….
Jorge Rodriguez
(Argentina/Francuska)
Orkestar………………………. Zagrebački solisti
Zbor……………………..……… Komorni zbor „Ivan Filipović“
Flauta………………..…………. Lidija Ljubičić
Bandoneon…………………… Aleksandar Nikolić
Glasovir…………….…………. David Gazarov
Udaraljke……………………… Filip Merčep i Špela Mastnak
Gitara…………………………. .Frane Verbanac
Dirigent…………………….…..Miran Vaupotić
Redatelj……………………...….Mario Kovač
Dramaturg………………….….Olja Lozica
Kostimograf……………….…..Barbara Bourek
Scenograf……………………….Mirta Vekić
Vizualni identitet…………..Petra Bokić
Tango plesači...................Tajana Burger i Relja
Dereta
Produkcija…………………….ARTAGENT i KDVL
KONCERTNA DVORANA „VATROSLAV LISINSKI „
Subota, 22. listopada,19,30 h, Valika dvorana
Ponedjeljak,24. listopada,19,30 h Velika dvorana
http://www.youtube.com/watch?v=H_-cfWEMDrU&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=9DNCN6eUwVY&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=_tMgVMxG95A&feature=related
Yo Yo Ma